[15:37:24] Ik kan je wel horen!!
[15:37:30] Call-tip werkte prima
[15:37:35] Wat voor geluid maak je?
[15:37:39] Staat je geluid wel aan op de mic?
[15:37:51] Ik ga weer even kijken
[15:38:28] En als we even opnieuw starten?
[15:41:03] Hoi, wat is er nu gaande?
[15:41:35] Ja, we kunnen je horen!
[15:41:46] Ik krijg geen toegang tot geluid
[15:41:56] Ik ga mijn koptelefoon even geven.
[15:41:58] Heb je je microfoon wel op vol staat?
[15:42:02] Jullie kunnen mij horen
[15:42:05] Lastig heb je ook zonder microfoon geprobeerd
[15:42:09] Ja?
[15:42:12] Jaaa, alles staat wijd open
[15:42:16] Ik heb net een boxje aangesloten en hoorde toen juist neits
[15:42:18] Niets
[15:42:40] Wie hoor ik nu wel?
Vorig week had ik twee teleconferenties, een via een telefooncircuit, en een via skype. Skype is een online programma wat je gratis kunt downloaden en waarmee je via je computer kunt bellen met mensen die ook skype hebben (of zoals een vriend zegt: ‘opskypen’. Je kunt ook mensen op een vaste telefoon bellen als je betaalt via een credit card, ook in een teleconferentie, wat het mogelijk maakt een gesprek te hebben met mensen die wel en niet skype hebben.
Bovenstaande uitwisseling is het begin van de skype teleconferentie op vrijdag. Veel van mijn skype aantekeningen beginnen op deze manier! Het is even zoeken naar de juiste instellingen en iedereen aan boord krijgen. Ik zie twee grote voordelen aan skype :
1. Het grote voordeel van skype boven een conferentie per telefoon is dat het gratis is. De kosten van een KPN teleconferentie zijn toch dermate hoog dat je het niet snel ‘zomaar’ even doet.
2. Een tweede (en interessanter) voordeel is dat iedereen aantekeningen kan maken. Alle deelnemers aan de conferentie kunnen toegevoegd worden aan een zogenaamde ‘chatroom’ (zie foto). Je kunt dan in een boxje typen, en nadat je op enter klikt, kan iedereen je bijdrage lezen.
Dit kun je gebruiken om groepsaantekeningen te maken. De aantekeningen kunnen erg ondersteunend zijn (vooral voor visueel ingestelde mensen zoals ikzelf!) voor het begrip van het gesprek, en levert meteen goede aantekeningen op. We gebruikten het vrijdag ook om vragen te stellen. Dit maakt dat het een heel nieuw medium van communicatie wordt, waarbij je van zowel tekst als stem gebruik kunt maken. Het verhoogt de concentratie van deelnemers en geeft mensen die niet snel reageren in een gesprek de ruimte om online kun vragen en opmerkingen te kunnen plaatsen.