Cursus goed, stimulerend leerklimaat beter

Intermediair heeft een onderzoek gedaan onder 10.000 werknemers van bijna 50 bedrijven, uitgevoerd door SatisAction en de Universiteit van Tilburg. De uitkomsten staan hier samengevat. Het komt erop neer medewerkers meer leren van hun werk dan van een cursus. (er staat dure cursus maar ik neem aan dat dit ook opgaat voor een goedkope cursus :). Er moet dan wel een ‘stimulerend leerklimaat’ zijn binnen de organisatie, dus eigenlijk is niet ‘werken’ beter, maar een stimulerend leerklimaat op het werk is beter.

Het nadeel van trainingen is het incidentele karakter en dat het geleerde vaak beperkt in de praktijk wordt gebracht. Echter, de meerwaarde van trainingen zit in het feit dat je je werk van meer afstand kunt bekijken.

Er wordt niet uitgebreid uit de doeken gedaan wat dan een ‘stimulerend leerklimaat’ is, behalve dat werknemers in zulke organisaties meer buiten de gebaande paden denken, creatiever zijn, fouten minder snel verdoezelen en elkaar vaker eerlijke feedback geven.

Ik heb het boek van Jay Cross gelezen over informal learning. Jay Cross stelt dat 80% van de HRD budgetten voor professionele ontwikkeling naar trainingen gaan. (in dit geval waarschijnlijk wel dure trainingen :). Echter 80% van wat er geleerd wordt door professionals vindt plaats door informeel leren. Hoewel dit mij cijfers lijken die je moeilijk hard kunt maken (hij geeft ook geen onderzoeken aan), klopt dit wel met de uitkomst van het intermediair onderzoek. Ik ben het daarom met hem eens dat er meer aandacht moet zijn voor het faciliteren van informeel leren en het creëren van dat stimulerende leerklimaat.

This entry was posted in Nieuwe leerinterventies and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*