Mijn dochters willen graag een huisdier. Het liefst een poes, maar ik vind zo lastig als je weg gaat. Nu hebben ze verzonnen dat ze een hamster willen, die kun je in een kooi makkelijker naar iemand toe brengen. In een poging er onderuit te komen zei ik dat ik niet wist waar je een hamster moet kopen. Antwoord: “Nou, dan typ je toch gewoon dierenwinkel in op de TomTom!”
Het is een mooi voorbeeld van hoe informatie zoeken is veranderd. De nieuwe generatie groeit op met het idee dat deze hulpmiddelen er zijn, en kan er ook handig gebruik van maken. Zij hebben ongelimiteerde informatiebronnen. Voor veel mensen die opgegroeid zijn met de krant als grootste nieuwsbron en de meester als degene met de kennis van geschiedenis en aardrijkskunde zijn al deze bronnen soms overweldigend, en daarom vinden het volgen van informatie via RSS feeds of mails krijgen van een discussie forum al snel ‘te veel’. Het vergt dan ook het duidelijk hebben van je eigen interesses en de informatie die je zoekt: een hamster!