Creativiteit en innovatie in organisaties

Frans Verstraten schreef in de Volkskrant een mooie vergelijking die laat zien dat creativiteit niet gaat over kleien en schilderen, maar over flexibiliteit in denken. Er is een experiment waarbij een proefpersoon de beschikking krijgt over 3 emmers met 8, 35 en 3 liter water. De taak is zorgen dat er 21 liter in een emmer komt door zo weinig mogelijk handelingen. Hier is een oplossing voor natuurlijk. De gein is dat na verschillende van deze opgaven een standaard oplossing naar boven komt. Vul de emmer met 35, haal er 8 en 2x 3 uit en je komt bij de oplossing. Als er dan gevraagd wordt naar 15 liter maken van 12, 33 en 3 liter gaan de proefpersonen de mist in: ze zien over het hoofd dat deze makkelijker kan door 12 en 3 liter bij elkaar te gooien!

Erg mooi voorbeeld van hoe we vast zitten in onze routines and manieren van denken. En dan bij verandering niet altijd handig opereren. Het doet mij meteen denken aan de cultuur in wat oudere organisaties, die geoptimaliseerd is voor een oudere situatie.

Lowe en Andriopoulos hebben een artikel geschreven over organisational creativity: the process of perpetual challeging (niet gratis te downloaden). Ze gebruikten ‘grounded theory’ om onderzoek te doen bij 3 organisaties die als innovatief te boek staan. In het onderzoek leggen ze goed uit hoe deze organsaties innovatief kunnen blijven. Er zijn 4 belangrijke factoren:

1. Adventuring- Avonturieren

Het proces waardoor professionals worden gestimuleerd om iets nieuws uit te proberen, iets wat nog niet eerder zo gedaan is. Dit kan op een aantal manieren gebeuren, zoals ‘incremental risk-taking’ waarbij je zoekt naar manieren om nieuwe dingen uit te proberen zonder dat de klant teveel risiko loopt. Als je dit niet inbouwt, gaat de kwaliteit ook niet omhoog.

2. Overt confronting- Openlijk confronteren

Overt confronting is de praktijk om debatten te stimuleren tussen professionals. Dit om creatief en anders denken te stimuleren. Zo worden professionals ook uitgenodigd nieuwe taken te omarmen. Maar ook een deadline kan juist stimulerend werken!

3. Portfolioing – Portfolio werken

Portfolioing is het inzetten van professionals in verschillende projecten tegelijkertijd. Als je bezig gaat met een ander project laat je het eerste project even rusten, wat productief denken ten goede komt. Als freelancer gebeurt dit eigenlijk automatisch.

4. Opportunising – Openingen zoeken

Opportunising is het process waardoor professionals mee gaan doen in projecten die commercieel of creatief interessant zijn. Een ideaal project heeft beide aspecten. Maar het kan ook zijn dat er een aantal commerciele projecten lopen, die meer op routine draaien. Dan kan een organisatie er op letten dat er een zeker percentage tijd aan creatieve projecten besteed wordt.

Je kunt je voorstellen dat in zo’n organisatie wat sneller de 15 liter gevonden wordt! Zelf heb ik nooit langer dan 3 jaar in dezelfde baan gezeten, dat helpt ook om helder te blijven kijken.

This entry was posted in Nieuwe leerinterventies, Veranderkunde and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*