T-profiel als basis voor je sociale media strategie

Veel mensen vragen mij waar ik de tijd vandaan haal om al die sociale media te volgen. Ik denk dat het helpt om hier een balans in te vinden  als je een duidelijk profiel hebt, weet welke onderwerpen voor jou interessant zijn. Te veel mensen hebben geen idee wat hun vakgebied is. Ze weten wat ze gestudeerd hebben, maar zijn daarna in algemene functies gekomen als accountmanager, teamleider, of projectleider. Toch denk ik dat je ook als accountmanager veel aan sociale media kunt hebben, maar je moet wel duidelijk hebben op welke vakgebieden je wilt bijblijven, je wilt ontwikkelen. Overigens geloof ik er niet in dat je manager of teamleider geen vakgebied zou hebben, en ook managen zelf is een vakgebied.

Het beantwoorden van de volgende vragen kan je helpen om je T-profiel duidelijker te formuleren. Een T-profiel waarin de hoofdpoot staat voor je hoofdvak en de zijlijnen voor een aantal andere specialisaties wordt een goede leidraad bij het maken van beslissing om tijd te steken in bepaalde sociale media.

De poot van de T

1. Ben je een generalist of een specialist? Bij een generalist zijn de zijlijnen van de T bijna even belangrijk als de poot, bij een specialist is de poot veel belangrijker.

2. Wat is je specialisatie? Kun je het duidelijk benoemen wat je specialisatie is? Bijvoorbeeld bedrijfskundige met een specialisatie in strategisch management.

3. Wat is je antwoord als iemand je vraagt wat je beroep Is?

4. Wat zijn de kennisdomeinen die je nodig hebt om je hoofdspecialisatie goed te kunnen uitvoeren? Zijn deze niet te breed geformuleerd dat het een hele studie bevat en niet te smal dat je er binnen de kortste keren alles over weet?

5. Van welke studie-, vakverenigingen of professionele groepen, ben je lid?

De zijlijnen

6. Wat zijn zijlijnen; de kennisgebieden die gedeeltelijk overlappen en die interessant zijn om te volgen? Dit kan zijn verandermanagement voor een manager, acquisitie voor een freelancer, maar kan ook resultaatmeten zijn voor een trainer.

7. Zijn er vanuit je beroep bepaalde vaardigheden die heel belangrijk zijn en waar je je verder in zou willen bekwamen?, bv. adviesvaardigheden, presenteervaardigheden etc.

8. Welke disciplines die je niet als basisvakgebied hebt zijn belangrijk voor je vakgebied? Dit kan zijn psychologie voor een teamcoach, coachen voor een technicus die teamleider is geworden. Welke zijn niet belangrijk die je uit gewoonte wel volgt?

De onderwerpen volgen via sociale media

9. Wat zijn de belangrijkste onderwerpen waar je op dit moment meer over zou willen weten?

10. Wat zijn interessante professionals om online te volgen en waar vinden de online conversaties hierover plaats?

Voor meer informatie over een T-profiel, zie bijvoorbeeld de pagina T-profiel op carrieretijger.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*