Zowel professionals, teams als organisaties hebben te maken met een grote hoeveelheid informatie, die ook nog groeiend is. Bij onze sociale media trainingen (en ook daarbuiten) hoor ik vaak: “ik ben al blij als mijn mail weg is, dus ik heb geen tijd voor blogs en wiki-achtige dingen”. Het is natuurlijk waar dat je door blogs te gaan lezen en te gaan Twitteren meer informatie op je bord krijgt. Hierbij een aantal tips om hiermee om te gaan:
· Maak gebruik van een RSS lezer om je informatie stromen te managen. Als je dit nog niet gebruikt, maak dit je eerste actie punt (zie verder box 1.2 voor tips om een igoogle pagina op te zetten als je RSS lezer)
· Wordt niet van teveel online communities tegelijk lid, maar focus je op een klein aantal wat heel nuttig is. Ben je al van veel communities lid, meld je dan af bij een aantal.
· Bouw dagelijks of wekelijks wat tijd in voor reflectie over je informatie strategie en je gebruik van sociale media. Wat werkt goed? Wat kost veel tijd? Wat kun je anders doen?
· Vraag jezelf af wat het oplevert. Wat zijn succes verhalen en waar liggen nog uitdagingen om te zorgen dat er wat meer brengt? Hoe kun je dit aanpakken?
· Zet af en toe de computer (en telefoon) uit en maak een wandeling om je hoofd leeg te maken en prioriteiten te stellen.
· Begin maar aan één nieuwe tool per maand. Investeer in deze maand in het echt leren kennen van deze tool in plaats van je bij een heleboel tools aan te melden en er niet veel mee te doen.
· Maak een schema voor gebruik van sociale media en email en hou je daaraan. Bijvoorbeeld een half uur voor mail aan het begin van de dag en een half uur voor het lezen van RSS feeds en participeren in sociale netwerken en discussiefora.
· Zet de kookwekker zodat je je ook aan dit schema houdt….
Bron en inspiratie: Happy information overload day van Beth Kanter (met nog veel meer technische tips!)
Pingback: Blogisch! » Blog Archive » Nieuwe mobiel: weten wat je wilt