Ik denk regelmatig na over de rol van sociale media in het veranderen van gedrag / cultuur in organisaties. Is een open cultuur een voorwaarde voor effectief gebruik van sociale media voor kennisdelen en collectief leren in organisaties, of kun je gebruik maken van sociale media als adviseur om de cultuur te verschuiven naar meer openheid?
De pil is een voorbeeld van een revolutionaire technologie die veranderd gedrag heeft teweeg gebracht. Evert Ketting praat over de geschiedenis van de anticonceptiepil en toont aan dat het een voorbeeld is van de juiste technologie op de juiste plaats op het juiste moment. Bij het zoeken naar 500 proefpersonen om te testen waren er al 5000 aanmeldingen. 10 jaar na de introductie van de pil in Nederland in 1962 werd het al door twee derde van de vrouwen werden gebruikt. Twintig jaar later was het gebruik van de pil de norm geworden Een 16-jaar oud meisje dacht in 1988 tijdens een onderzoek zelfs dat het onmogelijk was om seks te hebben zonder de anticonceptiepil, ze wist niet dat het zwangerschap voorkomt. De grote verandering gebracht door de pil is dat seksualiteit werd losgekoppeld van zwangerschappen.
Voor de pil waren er al andere anticonceptie middelen zoals het pessarium en condooms. Toch is de pil het grote succes geworden. Een van de redenen is omdat het nemen van de pil losstaat van de seksuele handelingen en daarmee respectabel werd. En natuurlijk ligt het gebruik in de hand van vrouwen. Ten slotte was het meer betrouwbare methode, zodat artsen het ook accepteerden.
Om een sprongetje terug te maken naar sociale media en organisaties: het is waarschijnlijk dat de introductie van sociale media voor kennisdelen werkt als het is ingebed in een veranderingsproces wat al gaande is. En als adviseur moet je dus proberen ervoor te zorgen dat het juiste type van technologie op het juiste moment wordt gekozen …