In mijn advieswerk help ik verschillende mensen online trajecten te faciliteren. Het is altijd leuk om te zien dat mensen die ervaren face-to-face facilitators zijn zo angstig en onzeker zijn om een online proces te begeleiden. Het leukste moment is als ze opeens inzien dat ze dezelfde fundamentele procesbegeleidingsvaardigheden online ook kunnen gebruiken. Wel zijn ze in het begin vaak teleurgesteld door het aantal reacties op berichten, terwijl ik het wel prima vind. Op de één of andere manier lijkt bij een online traject de deelname lager omdat deelname onzichtbaarder is. Mensen die met aandacht lezen en aan het denken gezet zijn, zijn niet zichtbaar. Face-to-face facilitators zijn natuurlijk gewend om de aandacht op de gezichten van de deelnemers te lezen, maar online is dat onzichtbaar (je kunt natuurlijk wel gebruik van statistieken, en dit is ook een heel belangrijk instrument maar dat is meer indirect).
Ik heb gisteren een handout gemaakt voor een facilitator uit Rwanda, en een deel hiervan wil ik graag delen. Mijn basis komt van een cursus (online natuurlijk) van Nancy White‘ en daarna heb ik mijn eigen stijl van online faciliteren verder ontwikkeld. Twee definities (in het engels) van faciliteren en een online facilitator:
Facilitation – “Group facilitation is a process in which a person who is acceptable to all members of the group intervenes to help a group in the way it communicates, identifies and solves problems and makes decisions, in order to increase the groups effectiveness”- adapted from Schwarz
Online Facilitator – “Online Facilitation is the set of activities used to assist a group in achieving its desired activities together. This may be done by an individual or it may be the collective practices of a group to facilitate itself. The practice emerges from the classic skills of offline facilitation, but adds the elements of the technical practices using online interaction software, along with the complicating factors of distributed interaction where we cannot rely on accustomed offline communication elements of body language, tone and the affects of being in the same space at the same time.” Source: http://www.fullcirc.com/community/communityfacilitation.htm.
Verder heb ik een overzicht gemaakt van de taken van een online facilitator van een leertraject, en ingedeeld in 4 categoriën: technische taken, relatieversterking, ondersteunen van leer en communicatieprocessen en voortgangsmonitoring. Ik heb als basis gekeken naar de informatie in de Facilitating Online Course Leader’s guide maar een beetje veranderd en aangepast op basis van mijn eigen ervaringen. Het kan natuurlijk ook dat deze taken vervuld worden door een groep mensen die de verantwoordelijkheid delen. Input is welkom!
The online facilitator has various tasks, ranging from technical to social. The tasks can be grouped as follows:
Technical tasks |
Take care of online environments, organizing online spaces and update information, check links and make it attractive and easy to use. Solve technical problems or forward them, answer technical questions or make sure they get answered. Help people find ways to use or navigate the online tools that work for them. Initiate improvements. |
Social networking and relations management |
Give people a tip if something is posted that may be of interest to them or to which they may want to respond. Stimulate people to contact each other directly by mail, phone or face-to-face. Find out who are not participating/engaged and why. |
Support online learning and communication
|
Initiate discussion topics. Monitor communication and communication patterns. Summarize and send updates. Upload documents and make sure they are accessible. Make short interviews and share them if relevant. Create a social and welcoming environment by modelling constructive communication. Talk to participants to find people who have something interesting to share and stimulate them to do so. Participate in discussions from your own perspective and knowledge base. Find people with different perspectives to contribute to conversations. Resolve conflicts. Facilitate or chair teleconferences or webinars if relevant. |
Monitor progress |
Monitor progress by logging in frequently and reading or scanning most (all, depending on the pace) messages. Use statistics. Organise feedback from members and improve the online interaction on the basis of their suggestions. |
Pingback: De angst voor de techniek | Online Faciliteren en meer
Pingback: De angst voor de techniek | En Nu Online