Switch om naar social media

Ik las het boek ‘Switch’ alweer een tijd geleden. Change management is zeker een van mijn favoriete vakgebieden! Ook al ben ik nu niet meer zo intensief ermee bezig als toen ik organisatie veranderingstrajecten begeleidde, heb ik het idee dat in veel van mijn huidige opdrachten die gaan over het introduceren van sociale media het ook van toepassing. Misschien pas ik het nu al onbewust toe gebaseerd op mijn ervaringen …. Hoe dan ook ik heb ook  ‘organisatiedynamica’ door Thijs Homan gekocht wat nu ligt te concurreren met social media voor trainers door Jane Bozarth om aandacht…

Ik wil mijn weblog nu gebruiken om te zien of de lessen van Switch kan vertalen naar lessen voor het introduceren van sociale media voor groepen, organisaties of netwerken. Eerst een korte intro van de ideeën naar voren gebracht in Switch. Het boek begint met een kort verhaal over bioscoopbezoekers. Bioscoopbezoekers kregen slechte of vieze popcorn (ik weet eigenlijk niet wat het woord wretched betekent maar ik neem aan dat het betekent dat het niet lekker is om te eten!). Sommigen van hen kregen een middelgrote emmer popcorn, anderen een grote. De vraag was: zullen de mensen met een grote emmer meer eten? En ja! De mensen met een grote emmer aten 53% meer popcorn (21 extra handjes popcorn). Veronderstel nu dat je wilt mensen stimuleren om gezonder te eten en minder popcorn te eten. In plaats van het veranderen van de mentaliteit, kan je ze ook gewoon kleinere porties geven. Dat is een gemakkelijke oplossing voor een moeilijke opgave, nl. gedrag te veranderen. Dit was nogal een openbaring voor mij. Ik werk veel in de internationale ontwikkelingssector. Alles is daar altijd complex en lastig, en ik denk vaak dat het zou leuker zijn met een lichtere aanpak. En hier is het! De auteurs noemen het: shape the path. Verander de situatie, zodat verandering gemakkelijker is voor mensen. Maar dat is niet het enige wat je kunt doen om veranderingen te bereiken:

Het volledige driedelige raamwerk is:

1. Direct the rider. Bied een kristalheldere richting aan.
2. Motivate the elephant. Schakel de emotionele kant in.
3. Shape the path. Vorm de omstandigheden om zodat de verandering makkelijk is. (De metafoor is dat onze emotionele kant is een olifant en onze rationele kant is de ruiter).

Dus wat gebeurt er als we deze ideeën over veranderingen op de invoering van sociale media in organisaties?

1. Direct the rider. Maak heel duidelijk dat je wilt dat  (sommige) mensen sociale media gebruiken, welke, hoe vaak en vooral waarom .. Wat is de visie over het gebruik van sociale media? Is het om de interne communicatie te verbeteren en hoe zal dat helpen de organisatie om haar missie te realiseren? Is het om meer klanten te krijgen? Uiteraard duurt het enige tijd om dit zelf uit te vinden. Dus voer het wellicht niet op grote schaal in, tenzij je er een duidelijke visie bij hebt. Voer geen nieuwe technologie is, zonder mensen die het gaan gebruiken een duidelijke reden uit te leggen. En zorg ervoor dat je een aantal manieren hebt om te meten dat deze visie ook waar is. Bijvoorbeeld, als je hoopt om meer donoren te krijgen via de sociale media-aanwezigheid, hou dan het aantal donoren bij verkregen via sociale media.

2. Motiveer de olifant. Ontdek wat mensen interesseert. Je kunt hen in staat stellen om de nieuwe technologie te gebruiken voor privé doeleinden als dat meer interesse heeft. JoovyZoom360UltralightJogging stroller interested on it.”>Ik heb gezien hoe mensen leren met Ning te werken voor hun familie reünies en sportclubs. Dat is een geweldige manier om te leren en enthousiast te worden. Zorg dat mensen nieuwe technologieën kunnen leren in verband met dingen die hen boeien. Nodig mensen uit om te experimenteren en geef ze ook de ruimte en tijd om te experimenteren. Experimenteren is leuk, verplicht met een nieuwe tool moeten werken is saai. Verder is de fun van social media in het contact en het informele, dus werk met groepen die elkaar online kunnen inspireren.

3. Shape the path. Maak het makkelijk voor mensen om de media te gebruiken. Bied ze een set van tools en snelkoppelingen, werken aan het aanpassen van hun eigen computers, bv een startpagina instellen. Het is om moedeloos van te worden als je wilt starten met een wiki en niet weet wat voor soort wiki te gebruiken. Dit kan net de hobbel zijn dat je afhaakt. Zorg ervoor dat er een toegankelijke helpdesk is. Help mensen om een RSS-dashboard op te zetten. Maar coach mensen ook bij de integratie van sociale media in hun routines (zegt de persoon die nu worstelt met het vinden van tijd om te bloggen en blogs lezen :). We zijn bezig met een 40-daagse coaching experiment waarbij je dagelijks in contact bent met een coach. Dat lijkt goed te werken! Het idee achter de 40 dagen is dat mensen nieuwe routines kunnen opbouwen als zij elke dag even oefenen.

Meer suggesties? Herkenbaar?

This entry was posted in Online faciliteren, Veranderkunde. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*