Tien online IJsbrekers

Vaak hebben trainers een zak vol ijsbrekers die ze zo uit hun mouw schudden en erin gooien als de energie van de groep laag is. Wat veel trainers niet weten is dat je dit online ook kunt toepassen. Online kan het ook nog de functie hebben van het verkennen van de online omgeving op een laagdrempelige manier, zonder dat je ook meteen een belangrijke inhoudelijke vraag hoeft te beantwoorden. Onlangs zijn we een tweede uitwisseling gestart met een netwerk van landschaps restoratie mensen, en het kwam zo enorm langzaam op gang dat ik spijt had dat we niet weer met een ijsbreker gestart zijn. Hier komen er 10. Als je meer ijsbrekers zoekt kun je die hier vinden in de Teampedia wiki. Ze zijn niet gericht op online groepen, maar je kunt ze vaak wel aanpassen.

1. Twee leugens en één waarheid

Vraag de deelnemers om drie interessante dingen over zichzelf te vertellen. Bijvoorbeeld, Ik bezit twee leguanen, ik heb een keer handen geschud met Tom Cruise, en ik waterski graag.) Twee moeten leugens zijn en de derde moet waar zijn. Andere deelnemers moeten stemmen om te bepalen wat de waarheid is. De deelnemer met de meeste onjuiste stemmen wint. Als alternatief kunnen deelnemers in kleine groepen worden ingedeeld om samen uit te vinden wat waarheden en leugens zijn. Een alternatief spel is drie waarheden en een leugen.

2. Jeugddromen

Vraag de deelnemers om hun jeugddroom te delen (wat wilden ze worden of doen) en vraag hen na te denken over hoe dit correleert met hun huidige ambities.

3. Miscomm-computer-isatie

Vraag de deelnemers om hun meest genante miskleun met een computer te delen. Deel je eigen ervaring, bijvoorbeeld, de verkeerde persoon een belangrijke e-mail doorgestuurd. Dit zal op een losse manier het gesprek brengen op het gebruik van technologie in plaats van papier en pen

4. Drie woorden

Vraag de deelnemers om samen een verhaal te schrijven. De regel is dat iedereen drie woorden schrijft, niet meer, niet minder. Zij mogen pas weer opnieuw 3 woorden toevoegen aan het verhaal als ten minste een andere deelnemer drie woorden heeft toegevoegd. Aan het einde van de oefening kunt je een samenvatting van het hele verhaal plaatsen, als tekst of als audio-bestand of een video.
5. Zes stappen

Vraag elke deelnemer om uit te vinden hoe hij / zij is gekoppeld aan een andere deelnemer via 5 anderen omdat ze een soort overeenkomst hebben. De oplossingen moet worden geplaatst en moet er zo uitzien: ik> Jeffrey> Donna> Patricia> Hans> Sherry met een uitleg van de verbindingen. Bij het vinden van de antwoorden moeten de deelnemers veel samen te werken en veel vragen stellen aan elkaar. Het kan gemakkelijk een week duren. Een kortere variant van deze oefening is om aan de deelnemers te vragen om een verband te vinden met één andere persoon.

6. Persoonlijke kaarten

Vraag de deelnemers om een online kaart te maken met een foto van zichzelf. Een tool hiervoor is te vinden op: bighugelabs.com/flickr/deck.php (zie hier mijn eigen kaart). Na het maken van een kaart over zichzelf kunnen ze hem online delen met de andere deelnemers. Je kunt deelnemers de opdracht geven op de kaart iets te vermelden over een specifiek aspect van hun leven of hun eigen stijl, bijvoorbeeld, hun eigen communicatie-of leerstijl.
7. Wat staat er op je leeslijst?

Vraag de deelnemers om een foto van enkele van de boeken die ze onlangs hebben gelezen of op dit moment aan het lezen zijn te plaatsen. Door te vertellen over de boeken die je leest, vertel je iets over jezelf.

8. Wat wil je liever?

Vraag de deelnemers een aantal ‘Wat wil je liever’ vragen en laat ze beantwoorden. Kom met een lijst van eigen aangepaste vragen of gebruik een aantal van deze:
• Wil je liever een diepzeeduiker of een astronaut zijn?

• Zou je liever onzichtbaar zijn of kunnen gedachten lezen?

• Wil je liever de meest populaire of de slimste persoon die je kent zijn?

• Wil je liever een zand kasteel bouwen of golf spelen?
9. Overeenkomsten en verschillen

Zet de deelnemers in groepen – en vraag ze om iets te vinden dat de groep gemeen heeft (bijvoorbeeld “iedereen is naar Frankrijk geweest” en iets dat uniek is voor elke persoon in de groep (bijvoorbeeld ‘speelt waterpolo’, ‘spreekt Grieks’,’ werd geboren in Apeldoorn’).

10. Video-berichten

Je kunt de deelnemers vragen een videoboodschap te maken voor elkaar met behulp van Bubblejoy (www.bubblejoy.com). Het is gemakkelijk om te doen, maar het vereist een webcam en enige ervaring in het gebruik van een webcam. Na de opname van een bericht, kun je dit via e-mail versturen. Het is mogelijk om de deelnemers te vragen om de link te kopiëren en online te plaatsen voor de andere deelnemers.

Al eerder geplaatst op mijn Engels-talige blog.

This entry was posted in Online faciliteren. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*