Ik heb ‘the New Social Learning’ van Tony Bingham en Marcia Conner net uit. Er stonden minder nieuwe dingen in als ik had gehoopt eerlijk gezegd, ik mis wat diepte. Toch geeft het wel een mooie overzicht van wat er mogelijk is met sociale media in organisaties. De informatie is georganiseerd rondom: online communities, multimedia (stories), microsharing/microblogging (twitter-achtige updates), collectieve intelligentie, virtuele omgevingen (3D omgevingen) en het gebruik van sociale media ter ondersteuning van bijeenkomsten. Geen mooie indeling (in mijn bescheiden mening :), maar het hoofdstukje ‘respond to critics’ wat consequent aan bod komt vind ik wel ijzersterk’. Daar staan precies de vragen waar sceptici mee komen, en de antwoorden om je op weg te helpen.
Een nieuwe term uit het boek is ‘ambient awareness’. Komt qua concept dichtbij ‘distant closeness‘ (intiem contact zonder 1 op 1 contact). De nieuwe vormen van communicatie door sociale media vragen wel om nieuwe begrippen vind ik. Ambient awareness is toch anders als distant closeness. Het is continue online contact, en door dit contact is het alsof je bij elkaar bent en elkaars stemming kunt peilen. Elk klein berichtje op zich is onbelangrijk en futiel, maar door alle berichtjes samen krijg je toch een duidelijk beeld. Dit vind ik heel belangrijk- ik heb mensen die ik continue volg via verschillende kanalen als Twitter en blogs en waarbij ik me een beeld vorm van wat ze zoal bezig houdt (maar ook niet alles natuurlijk!). Een los berichtje als ‘zwemles afgelopen, inpakken en wegwezen..’ of ‘hardlopen op woensdag en zaterdag’ slaat los nergens op, maar wel als je een beeld van de persoon hebt en je ermee kunt identificeren (bijvoorbeeld omdat je zelf ook worstelt met tijd maken voor sport). Of meer inhoudelijk: berichtjes als ‘Hey Tweeps, who is going to Northern Voice this year?’ en ‘ wish I was there at #sbs2011 …’ vertellen je welke conferenties er zijn en wie er heen gaan. Zodat je uiteindelijk misschien toch denkt maar eens te moeten gaan sporten/aan een conferentie deel te nemen. (of juist niet). Je kunt dus berichtjes niet los beoordelen, maar moet ze zien in het kader van de stroom berichtjes en de relaties.
Geïnteresseerd maar nog niet overtuigd om het boek te kopen? Je kunt ook @newsociallearn op twitter volgen. Dit zijn wel vooral opmerkingen over het boek in plaats van informatie over social learning. Daarvoor kun je beter naar de website van het boek (click op ‘the book’). Oneforty is ook een tip voor meer tool informatie, bijvoorbeeld over twitter tools.