It’s-not-information-overload-but-filter-failure

Deze mooie uitspraak is van Clay Shirky. Geweldige manier om tegen het probleem van ‘information overload’ aan te kijken. Voor veel mensen is er tegenwoordig wel erg veel te vinden op LinkedIn groepen, Twitter, blogs etc. Als ik zeg dat ik 100 blogs volg schrikken de meeste mensen zich dood en voeg ik er snel aan toe dat niet iedereen dat natuurlijk hoeft te doen. Clay Shirky draait het mooi om: het probleem is niet teveel information, het probleem is dat mensen niet weten hoe ze moeten filteren. Met als gevolg dat ze het maar helemaal links laten liggen. Hier is een filmpje van Clay Shirky over dit onderwerp:

Hij legt uit dat door de lage kosten van publiceren iedereen zijn dingen op het internet kan zetten. De uitgevers en webeditors zitten er niet meer tussen als filters. Dit betekent dat de filters aan de andere kant moeten zitten, bij de gebruikers.

Vanmiddag is onze boekpresentatie en ga ik een kamer draaien over dit onderwerp. Mensen kunnen rond lopen tussen verschillende thema kamers. Ik wil beginnen met de ‘brandweerslang’ metafoor. Hoe kun je uit een brandweerslang drinken als je dorst hebt? Dit is vergelijkbaar met de social media informatie stroom… Hoe kun je hieruit drinken?

Als we zelf moeten filteren, hoe doe je dat dan? Er zijn eigenlijk twee hulpmiddelen:

  • Focus op het bouwen van een relevant netwerk (de mensen)
  • Gebruik handige tools (de technologie)

Beth Kanter heeft een blogpost en een diagram waarin ze deze oplossingen uitwerkt (diagram hiernaast).

Drie tips voor Filter 1: de mensen

  • Maak keuzes voor een aantal netwerken en mensen waarmee je relaties wilt opbouwen/ onderhouden (deze kunnen formeel of informeel zijn) waarin je wilt investeren. Je kunt niet in 50 netwerken even actief zijn. Je kunt wel voor een aantal netwerken heel actief en betrokken zijn en de rest scannen. In de netwerken waar je actief bent, reageer dan op discussievragen, blogpost of tweet terug. Kies daarbij ook voor voldoende face-to-face contact. Gebruik deze focus als je weinig tijd hebt. In plaats van alles laten vallen, lees dan de blogs en tweet van de mensen die je belangrijk vindt, en de online communities waar je veel aan hebt. De anderen laat je gaan.
  • Heb je wat meer tijd, investeer dan ook wat meer in nieuwe relaties. Het is ook goed om af en toe te investeren in nieuwe contacten, wie weet wat daar uit voortkomt. Maar zorg dat tijd die je hierin steekt niet ten koste gaat van je huidige waardevolle relaties.
  • Evalueer regelmatig hoe je netwerken je werk en ontwikkeling ondersteunen. Dit helpt om wat bij te sturen, een aantal mensen niet meer te volgen of juist wel.

Drie tips voor Filter 2: de technologie

  • Maak gebruik van tools die informatie overzichtelijk maken zoals RSS lezers,  email subscriptions en tools als Hootsuite om snel veel informatie te scannen. Richt je startpagina in je browser hier op in. Een uitgebreide uitleg over RSS en RSS lezers kun je hier vinden. Leer om het scannen snel te doen en neem er een vaste tijd voor, bijvoorbeeld ‘s ochtends vroeg of juist aan het einde van de dag.
  • Maak gebruik van mogelijkheden in de tools om je belangrijkste netwerken te volgen. Zo kun je een categorie of tabs aanmaken in je RSS lezer. In twitter kun je lijsten aanmaken van mensen die je speciaal wilt volgen, of bijvoorbeeld een lijst met collega’s of van een netwerk. Hier een uitleg van het maken van een lijst.
  • Gebruik een blog om informatie ook te verwerken. Een blog is een mooie manier om te zorgen dat je blijft reflecteren op wat je gelezen hebt. Het helpt ook als je af en toe een onderwerp kunt uitdiepen. Zo gebruik ik social bookmarking om interessante bronnen te bewaren. Als ik voor mijn werk een onderwerp wil uitwerken lees ik alles opnieuw door. Nieuwe inzichten kun je in een blog kwijt, hiermee ben je ook aan het delen.

Tot slot is er nog een mooie blogpost met 6 lessen van Steffan Antonas. De vijf lessen die ik belangrijk vind zijn (de zesde vind ik minder belangrijk, lees die maar in zijn blog):

  1. Gebruik de tools om relaties aan te gaan, zie het niet alleen als ‘informatie’
  2. Geef prioriteit aan offline contact, zorg dat je je aandacht bij offline contact niet verdeeld en probeert bij te blijven online
  3. Wees persoonlijk, mensen zijn niet op zoek naar droge informatie, maar juist naar anecdotes, humor etc.
  4. Blijf gefocust op wat je wilt leren, wat je interesseert. Het is erg makkelijk om uren met onzinnige filmpjes te verdoen
  5. Followers zijn prima, maar focus op je ‘strong ties’, je warme netwerk
Enhanced by Zemanta
This entry was posted in kennismanagement, online professionaliseren and tagged . Bookmark the permalink.

One Response to It’s-not-information-overload-but-filter-failure

  1. Pingback: De boekpresentatie van ‘En nu online’ | Kennis Co-Creatie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>