In een leertraject zitten een aantal webinars waar we Webex voor gebruiken. Ik had het wel eens eerder gebruikt maar beide keren waren anderen voor het abonnement en de technische details. Helaas bleek bij deze versie dat er maar 7 microfoons tegelijk actief konden zijn. Als gevolg hiervan konden we een aantal mensen niet horen. Gelukkig hadden we een plan B om ze te laten meetypen, maar nog steeds hebben een aantal deelnemers het over de webinars als ‘mislukt’ en ‘niet dynamisch’. Blijkbaar moet het technisch perfect werken anders worden mensen gefrustreerd. Ironisch genoeg hadden we daarna een bijeenkomst waarbij een deelnemer in de file zat en een ander vast in de trein.. Beiden haalden daarom de bijeenkomst niet, maar die werd niet ‘mislukt’ verklaard. Er is denk ik toch een achterdocht richting technologie, als het dan niet werkt is het ‘zie je wel’.
Maar goed, door deze technische hobbels zijn wij ons ook niet te buiten gegaan aan interactieve oefeningen en hebben het inhoudelijk to-the-point gehouden zonder gebruik te maken van whiteboard en polling mogelijkheden (ik heb me ingehouden!). Dus toen ik een gratis webinar zag over ‘making your webinar more engaging and interactive’ heb ik me meteen ingeschreven. Ik wilde wel leren hoe je interactieve en dynamische webinars organiseert. Het werd georganiseerd door Ken Molay (in opdracht?) van Gotomeeting. De webinar is hier nog te beluisteren.
Het was heel grappig: interactief betekent voor mij namelijk interactie tussen de deelnemers. Ik ontdekte dat dit voor de organisatoren niet zo was: ik had geen idee wie er nog meer in de webinar zaten, en kon hun bijdragen niet horen of lezen. Er was dus alleen interactie tussen de trainer en de individuele deelnemers! Je mocht wel zelf vragen typen in een chatbox. Het klonk allemaal zo gelikt en mijn vragen werden nooit genoemd dat ik zelfs dacht dat het een band opname was… toen ik dat intypte, werd ik wel genoemd en gecorrigeerd, dus dat was niet het geval.
Het begon met de observatie dat mensen bij een webinar snel gaan multi-tasken: even mail checken, de plant water geven etc. De vraag hoe je dit kunt voorkomen werd beantwoord met: “je kunt het niet voorkomen, je kunt alleen zorgen dat je aandacht terug krijgt”. De manieren om deze aandacht terug te krijgen werden gedeeld (gaat op voor grootschalige webinars) zoals:
- Praat tegen individuen, maak het persoonlijk- gebruik namen
- Begin meteen met tips en actie- mensen zijn geïnteresseerd in je onderwerp anders kwamen ze niet
- Gebruik geen introductie-slides met achtergrond over je kantoor, etc.- too boring!
- Gebruik veel foto’s en plaatjes
- Vertel een verhaal ipv cijfers
- Daag je luisteraars uit: wat heb je geleerd, wat heb je gezien?
- Ga ‘over de top’ met je stem – klinkt normaal wellicht overdreven maar dat mag nu
- Gebruik korte polls, enquetes om bv. tussendoor mening te vragen
- Zet een ‘onzichtbaar’ team in was je helpt met technische vragen en het scannen van de chat op zoek naar vragen en opmerkingen
- Zorg dat deelnemers hun keyboard moeten gebruiken
Veel ligt voor de hand, al vond ik de tip van ‘praat over de top’ wel grappig en wil ik die wel een keer uit gaan proberen. Ik denk wel dat het waar is, al praatte deze meneer zo ‘over de top’ dat ik dacht dat het een bandje was :). Ook een goede tip vind ik regelmatig polls houden, dan moeten mensen toch even nadenken over hun mening en kun je specifiek mensen met een bepaalde mening uitnodigen die toe te lichten.
Ik heb nog een vraag gesteld over de webcam. Ik heb verschillende webcam ervaringen, als spreker waarbij je mij ziet en ik de deelnemers zie, webinars waarbij je iedereen via webcam ziet en webinars zonder webcam (zoals deze). Het is een mogelijkheid, maar bij ‘one to many’ kan het ook afleiden. Verder vertelde hij dat hij nu wel heel veel naar de notities kijkt. Mocht je wel je webcam aanzetten dan moet je je eigenlijk ook bewust zijn van je houding, kijkrichting, licht etc. Ik herken wel dat je het soms aanzet maar er te weinig aandacht aan besteedt hoe je overkomt. Een aantal tips ga ik dus zeker proberen toe te passen
Tip voor hen van mij: misschien moeten ze zelf een keer een webinar volgen: “Hoe zorg ik voor interactie tussen deelnemers in mijn webinar”