So many learning style tests, so little time

 


Ik zocht heel onschuldig naar een online test voor leerstijlen. Leek me een leuke start van een online oefening om na te denken over je eigen voorkeuren bij online leren en faciliteren.  Ik besloot het nog even op Twitter te gooien en te vragen in Jane Hart’s social learning community. Ik kreeg zoveel antwoorden dat ik er ook niets meer mee kon! Is ook niet altijd zo. Maar het zetten me wel aan het denken. In deze blogpost wat ik eruit geleerd heb. Eerst even nog de definitie van leerstijl (ook wel leervoorkeur genoemd)

Learning styles are different ways that a person can learn. It’s commonly believed that most people favor some particular method of interacting with, taking in, and processing stimuli or information. Psychologists have proposed several complementary taxonomies of learning styles. But other psychologists and neuroscientists have questioned the scientific basis for some learning style theories (nb: learning may be broader than just processing stimuli or information)

Wat zien je van het verschil in leerstijlen in de praktijk?
In het introduceren van sociale media valt me bijvoorbeeld op dat delicious, social bookmarking service, wel heel verschillend wordt ontvangen. Sommige mensen vinden het geweldig, anderen kunnen er maar niet aan wennen, vinden het geen intuitief handig middel. Zelf kan ik niet zo goed naar podcasts luisteren, zonder af te dwalen. Ik heb het ook in webinars en teleconferenties. Het helpt als ik ergens naar kan kijken. En communities of practice. Sommigen vinden het heerlijk, anders hebben liever een duidelijke cursus, weer anderen kijken liever af bij experts. Komt dit nu door verschillen in leerstijlen of leervoorkeuren?

Welke (online) leerstijlen test zijn er beschikbaar?
Het is ongelooflijk hoeveel leerstijl testen er zijn. Ik wist niet dat het er zoveel waren. Hier een lijstje met de tips die ik kreeg:

En dit is nog lang niet alles! Er is nog veel meer te vinden in dit rapport over leerstijlen.

Hoe kies je nu een test uit deze brei aan testen?
Hoe ga je nu kiezen? In dit rapport door het ‘Learning and skills research centre’ staat een interessant deel over de achterliggende aannames bij de verschillende testen. Zij onderscheiden 5 families:

  1. Een familie die aanneemt dat leerstijlen vast liggen (eg VARK)
  2. Het idee dat leerstijlen een afspiegeling zijn van de cognitieve structuur van de hersenen (eg Pettigrew)
  3. Een familie gebaseerd op de gedachte dat leerstijlen onderdeel zijn van een relatief stabiel persoonlijkheidstype (zoals Myers-Briggs)
  4. Leerstijlen als flexibele voorkeuren (eg Kolb)
  5. Een familie die van leerstijlen beweegt richting leerbenaderingen, strategien, orientaties (zoals Vermunt)

Op basis hiervan zou ik voorkeur hebben voor een test uit groep 4 of 5. Hoewel een persoonlijkheidstest natuurlijk ook kan helpen reflecteren op leervoorkeuren. Het rapport heeft ook de betrouwbaarheid en validiteit onderzocht. Interessant om te lezen als je een test breed wilt gebruiken. Sommige tests vallen hier door de mand, anderen komen er goed uit, zoals  Vermunt en Entwistle.

Ik heb er natuurlijk zelf een aantal getest… Ik was verrast over de manier waarop Myers-Briggs (een persoonlijkheidstest) me deed reflecteren op mijn online werk. Als introverte rational mastermind– is het heerlijk om online te werken, maar dit hoeft voor anderen niet zo te zijn natuurlijk. Mijn sterke kant zit in het uitleggen van technologie en theorie op een duidelijke en begrijpelijke manier.

Maar hebben we iets aan leerstijlen tests of zijn leerstijlen onzin?
Ik vond een  blogpost (via Harold Jarche) en deze video die nogal sceptisch is over leerstijlen.Maar hebben we iets aan leerstijlen tests of zijn leerstijlen onzin? Ik vond een blogpost (via Harold Jarche) en deze video die nogal sceptisch is over leerstijlen.

De blog en video zeggen: “Learning Styles don’t exist. Everybody knows this except people who don’t. Their non-existence is mostly harmless. And occasionally tragic”. De uitleg in de video is wel erg overtuigend: als je een lijst met woorden wilt aanleren werkt dit niet beter via audio voor auditief ingestelde mensen. Mensen hebben wel voorkeursstijlen, maar docenten, trainers en facilitators moeten zich niet aanpassen aan die stijlen. Hoe je les geeft hangt meer af van het soort inhoud/type kennis dan van de leerstijlen.

Leerstijlen en breinonderzoek
Ik heb net het boek’brein@work’ uit. Een duidelijke boodschap is dat het brein flexibel en adaptief is. Dus een leerstijl/voorkeur is niet een gegeven. We kunnen maar een klein deel van alle impressies verwerken (2000 bits/sec), en onze thalamus zorgt voor het filteren. Visuele prikkels zijn het sterkst, maar het is belangrijk om alle zintuigen te gebruiken als je wilt dat informatie beklijft. Ook herhaling en emoties zijn belangrijk. Visuele prikkels zijn dus wel belangrijk, maar niet alleen voor de ‘visuele’ leerlingen.

Conclusies?
Indrukwekkend dat er zoveel tests zijn, blijkbaar kicken we daar toch wel op! Waarschijnlijk een manier waarop we denken greep te krijgen op leerprocessen. Zoek je een test, dan is het rapport heel nuttig. Je kunt de families gebruiken om een test te kiezen die past bij wat je zoekt. Ik zou hierbij zelf opletten dat de test wel uitgaat van de veranderbaarheid van voorkeuren. Mijn geloof in auditief/visueel/kinestetisch lerenden als bruikbare indeling is wel verdwenen.

I denk nog wel steeds dat je testen kunt gebruiken om mensen bewust te laten worden van de manieren waarop ze het beste leren, als start punt voor reflecties. Als je zo’n test introduceert moet je altijd waarschuwen dat het je eigen perceptie is die erin gaat, dus die kan ook vertekend zijn. Ook als facilitator is het goed om je bewust te zijn van je eigen voorkeuren. Het is heel verleidelijk een traject in te richten op de manier die je zelf fijn zou vinden.. Een test kan je helpen reflecteren en bijsturen.

This entry was posted in Nieuwe leerinterventies, Online faciliteren and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*