Volg niet je aantal volgers op Twitter- volg je mentions en retweets

Van mensen nieuw op Twitter krijg ik vaak de vraag: “en als ik nu iemand niet meer volg, krijgt hij of zij dan een bericht daarvan?” Ik zeg dan dat dit via Twitter niet zo is, je krijgt standaard alleen een berichtje als iemand je gaat volgen. Blijkbaar is er wel behoefte dit te weten, want er zijn nu veel Twitter tools waarmee je dit wel kunt zien. Twee dit ik momenteel aan het testen ben zijn:

  1. Twittaquitta – stuurt een mail met ‘ontvolgers’ en nieuwe volgers (vind ik eigenlijk fijner dan de tweede)
  2. Twunfollow– stuurt een mailtje met alleen de ontvolgers

Ik weet nog steeds niet zo goed wat ik zelf met deze informatie moet. Bij onze tiplijn en_nu_online gebruik ik het wel om ze niet meer terug te volgen (maar dat gaat net zo makkelijk door af en toe twitter karma te gebruiken. Bij mijn eigen account doe ik dat niet. Dus wat moet je nu eigenlijk met die informatie? Gelukkig is het idee dat je je niet druk moet maken over je aantal volgers nu ondersteund door echt wetenschappelijk onderzoek.

Measuring user influence in twitter: the million follower fallacy by Cha, Haddadi, Benevenuto and Gummadi is een artikel wat je kunt downloaden. Het onderzoek heeft gekeken naar invloed op twitter via 3 aspecten: aantal volgers, aantal retweets (het aantal keren dat een bericht ook door iemand anders wordt rondgestuurd) en mentions (het aantal keren dat iemand wordt genoemd door anderen bv. @joitske).

Een aantal interessante uitkomsten:

  • Verspreiding van berichten in een netwerk hangt niet af van het aantal volgers maar van de verbondenheid in een netwerk en de ‘ontvankelijkheid’ voor een bericht (klinkt logisch he :).
  • Het aantal volgers had geen relatie met het aantal mentions en retweets. Dus de mensen met de meeste volgers waren niet noodzakelijkerwijze degenen met invloed, in die zin dat ze een boodschap succesvol kunnen verspreiden.
  • Invloedrijke twitteraars waren wel invloedrijk in een breed aantal onderwerpen, niet alleen in hun eigen domein.
  • Zelfs voor de meest populaire twitteraars geldt dat te veel tweets als spam wordt gezien.
  • Er is ook gekeken naar groei: twitteraars die hun tweet op een bepaald onderwerp concentreren zijn het meest succesvol in groei in invloed.

Tegelijkertijd vond ik een filmpje (nou ja, filmpje, duurt een uur) van Dan Zarrella die het heeft over de wetenschappelijke onderzoeken naar sociale media

The Science of Social Media from HubSpot on Vimeo.

Dan Zarrella rekent af met de mythe dat ideeën via social media verspreiden simpelweg omdat ze ‘goed’ zijn. De meeste ideeën worden nul of 1 keer geretweet.  Hij vergelijkt tweet met fruitvliegjes, je hebt er soms veel van nodig om impact te hebben.

Meer highlights van Dan Zarrella:

  • Hoe negatiever de berichten op twitter, hoe minder volgers mensen hebben.
  • Het valse bericht over de dood van Nelson Mandela ging als een lopend vuurtje rond. Dit was niet omdat deze persoon een groot netwerk had, een groot aantal volgers. Nee, dit was omdat het goed getimed en goed verwoord was. Ook waren zijn volgers intensief verbonden.
  • Er treedt langzamerhand link moeheid op. In het weekend zijn er minder tweet berichten, maar wordt er wel meer doorgeklikt.
  • Nieuws doet het goed. Iets waar nog niet veel mensen over praten en wel nieuwsgierig naar zijn.
  • De meest retweet-vriendelijke woorden zijn: (in het engels) you, twitter, please, retweet, how to, new blogpost)
  • De minst retweet-waardige woorden zijn: (ook in het engels) game, going, haha, but also bed, gonna, well, sleep.

Mijn advies als je Twitter wilt gebruiken om invloed te hebben bv. op beleid, je vakgebied of sociale veranderingen in de maatschappij:

  1. Bouw een goed, verbonden netwerk op, geïnteresseerd in jouw onderwerp(en).
  2. Zorg voor informatie die uniek is, en appelleert aan een latente dan wel expliciete behoefte aan informatie.
  3. Je kunt invloedrijke mensen vragen om een belangrijk bericht te delen. Die kun je bv. zoeken met tools als Twitter Karma. Hiermee kun je kijken wie jou volgen en groeperen naar aantal volgers (beetje tegenstrijdig is dat aantal volgers die niets zegt over invloed!)
  4. Als je wilt monitoren hoe goed je het doet let dan vooral het aantal mentions en retweets als je wilt weten hoe je het doet, niet op het aantal volgers. Je kunt bv. ook naar je Klout score kijken. Er is ook een leuke twitter audit gemaakt door Chris Brogan, waar mee je naar je laatste 20 tweets kijkt.
This entry was posted in De knowmad, Veranderkunde and tagged . Bookmark the permalink.

1 Response to Volg niet je aantal volgers op Twitter- volg je mentions en retweets

  1. Pingback: Kennisondernemerschap op Twitter: op naar 1000 twitter ‘followers’ | Kennis Co-Creatie

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*