Sociale media inzetten om kennis beter te laten stromen in organisaties

Ik heb een interview bekeken met Andrew McAfee, (niet die van het virusprogramma volgens mij) over organisatieverandering, en wel specifieker over hoe je kennis beter kunt laten stromen in de organisatie door middel van sociale media. Niet veel nieuws, maar hij benadrukt wel een aantal punten die belangrijk zijn. Hij bevestigt nog eens dat het beste is om te beginnen met het definiëren van een probleem/uitdaging en van daaruit nadenken hoe je sociale media zou kunnen inzetten om aan dit probleem te werken. Dat maakt het ook makkelijker om achteraf een verschil te meten. Dus niet beginnen met sociale media vanuit een simpel idee dat je iets met sociale media moet/wilt.  Een voorbeeld: de CIA had een probleem met kennisdelen intern en weten wie specifieke expertise heeft over een bepaald onderwerp. Door het introduceren van wikis en weblogs in combinatie met een goede search functie werd de situatie verbeterd en expertise toegankelijker. Het gaat dus niet om introduceren van wikis, maar introduceren van wikis om kennis binnen de organisatie makkelijker toegankelijk te maken. Een andere organisatie had het probleem dat vaak hetzelfde wiel werd uitgevonden op verschillende plekken in de organisatie. Zij creeërden een centrale plek waar mensen vragen konden stellen. Zodat anderen die die vraag al eens opgelost hadden konden reageren. Dus: bedenk goed wat je met sociale media wilt verbeteren.

Twee tips over de introductie fase:

  • Zoek naar waar energie zit en werk van daaruit verder
  • Geef vanuit de top duidelijk aan welk gedrag je wilt zien en geef zelf het goede voorbeeld daarin.  (eg als je graag wilt dat medewerkers gaan bloggen, begin er dan zelf ook mee!)

Wat je zeker NIET moet doen is:

  • De tools in de organisatie dumpen zonder geduld of voldoende stimulans om ze te gaan gebruiken
  • Teveel focussen op de risico’s

Als ik even terug denk aan twee cases werden deze tips wel toegepast, maar werkte het toch niet zoals verwacht. Ik vraag me af of het ook niet belangrijk is dat de voorgestelde manier van werken niet ‘botst’ met een aantal ingesleten patronen. In dat geval heb je wel heel veel geduld nodig. En misschien is een toegevoegde tip dat je het veranderproces breder moet zien als de introductie van een aantal tools, de tools zijn dan slechts één van de interventies, andere interventies gericht op gedragsverandering zijn dan ook nodig.

Hieronder kun je het hele interview bekijken, het is ongeveer 10 minuten lang.

This entry was posted in Veranderkunde. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*