Wat loopbaanadviseurs over serial masters en sociale media moeten weten

Ik ben zelf geen loopbaanadviseur. Ik hou me wel bezig met ontwikkeling en professionalisering van professionals, en kijk dan veel naar mijn eigen ontwikkeling. Hoe wordt je een specialist of master? Hoe blijf je creatief en jezelf ontwikkelen?

De toekomst van werk

Een inspirerend boek bij het denken over professionaliseringsvraagstukken is ‘The shift van Linda Gratton‘- een aanrader om te lezen! Zij is professor aan de London Business School en beschrijft in haar boek het werk en de banen van de toekomst. De aanleiding voor haar onderzoek was de zoektocht van haar zonen naar een studie, één wil journalist worden en de ander wil medicijnen studeren. Is dat slim? Kun je daar later werk mee vinden?

The new poor

Het verhaal van Gratton is niet alleen positief. Ze beschrijft een globaliseringsproces waarbij de ‘new poor’ en de ‘talented’ overal kunnen wonen. Je geboorte in Nederland is geen garantie voor een goede baan, meer en meer moeten we concurreren met andere professionals van over de hele wereld (niet voor niets dat de tiger moms in China beschreven door Amy Chua zoveel aandacht krijgen en ons zenuwachtig maken.. ). Hiermee samenhangend een focus op zelf-promotie en branding in plaats van bescheidenheid. Dit is een verschuiving die je nu al wel ziet optreden. Als zzp-er zonder blog kun je het nog wel redden, maar meer en meer heb je een voordeel als je jezelf online weet te ‘branden’.

Van oppervlakkige generalist naar seriële specialisten

Ook heeft zij het over de verschuiving van ‘shallow generalist’ to .serial master’.  Een serial master heeft diepe kennis en competenties in een aantal domeinen. Je moet je dus specialiseren, en je zult je om de zoveel jaar in een nieuw domein gaan verdiepen, wel voorbouwend op je vroegere ervaringen en interesses. Grappig om zo iets uit de toekomst te lezen waar je jezelf eigenlijk al jaren in herkent.. Ik ben begonnen met werken voor SNV, en had maar 3 -jaars contracten. Dit dwingt je wel om een serial master te worden, omdat je na 2 jaar al na gaat denken wat je erna zou willen doen.

Het nieuwe leren = zelfsturend leren

Maar terug naar de loopbaanadviseurs. Ik werd gevraagd om twee workshops te verzorgen over ‘het nieuwe leren’ voor het NOLOC congres. Hieronder kun je de presentatie vinden.

This entry was posted in De knowmad and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Wat loopbaanadviseurs over serial masters en sociale media moeten weten

  1. Monica says:

    Hi Joitske,
    Mooi artikel en superprezi 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*