Ik ben zelf geen loopbaanadviseur. Ik hou me wel bezig met ontwikkeling en professionalisering van professionals, en kijk dan veel naar mijn eigen ontwikkeling. Hoe wordt je een specialist of master? Hoe blijf je creatief en jezelf ontwikkelen?
De toekomst van werk
Een inspirerend boek bij het denken over professionaliseringsvraagstukken is ‘The shift van Linda Gratton‘- een aanrader om te lezen! Zij is professor aan de London Business School en beschrijft in haar boek het werk en de banen van de toekomst. De aanleiding voor haar onderzoek was de zoektocht van haar zonen naar een studie, één wil journalist worden en de ander wil medicijnen studeren. Is dat slim? Kun je daar later werk mee vinden?
The new poor
Het verhaal van Gratton is niet alleen positief. Ze beschrijft een globaliseringsproces waarbij de ‘new poor’ en de ‘talented’ overal kunnen wonen. Je geboorte in Nederland is geen garantie voor een goede baan, meer en meer moeten we concurreren met andere professionals van over de hele wereld (niet voor niets dat de tiger moms in China beschreven door Amy Chua zoveel aandacht krijgen en ons zenuwachtig maken.. ). Hiermee samenhangend een focus op zelf-promotie en branding in plaats van bescheidenheid. Dit is een verschuiving die je nu al wel ziet optreden. Als zzp-er zonder blog kun je het nog wel redden, maar meer en meer heb je een voordeel als je jezelf online weet te ‘branden’.
Van oppervlakkige generalist naar seriële specialisten
Ook heeft zij het over de verschuiving van ‘shallow generalist’ to .serial master’. Een serial master heeft diepe kennis en competenties in een aantal domeinen. Je moet je dus specialiseren, en je zult je om de zoveel jaar in een nieuw domein gaan verdiepen, wel voorbouwend op je vroegere ervaringen en interesses. Grappig om zo iets uit de toekomst te lezen waar je jezelf eigenlijk al jaren in herkent.. Ik ben begonnen met werken voor SNV, en had maar 3 -jaars contracten. Dit dwingt je wel om een serial master te worden, omdat je na 2 jaar al na gaat denken wat je erna zou willen doen.
Het nieuwe leren = zelfsturend leren
Maar terug naar de loopbaanadviseurs. Ik werd gevraagd om twee workshops te verzorgen over ‘het nieuwe leren’ voor het NOLOC congres. Hieronder kun je de presentatie vinden.
Ik heb ingezoomd op het nieuwe leren als zelfsturend leren, wat mooi samenhangt met het toekomstbeeld van Lynda Gratton: professionals als serial masters die zich continue ontwikkelen vanuit eigen drive, interesses en passies (tenslotte heet het niet ‘serial education’). Na deze introductie deden we een line up oefening met de aanwezigen die moesten aangeven in hoeverre ze zichzelf ‘nieuwe lerenden’ vonden. Interessant in deze discussie was dat:
- Er veel verwarring is over het begrip ‘het nieuwe leren’. Gaat dit vooral over het gebruik van online tools over over meer dan de tools, nl. een houding tov leren waarbij je het heft in eigen hand neemt? Ik denk het tweede.
- Ook bij zelfsturend leren een aantal mensen aangaven dit lastig te vinden en graag gebruik te maken van cursussen, trainingen omdat ze niet weten waar te beginnen. Blijkbaar is het niet voor iedereen makkelijk om het heft in eigen hand te nemen en je eigen leeragenda te bepalen.
Het tweede deel van de sessie ging over de vraag hoe sociale media een rol kunnen/gaan spelen bij het nieuwe leren/zelfsturend leren in het kader van ‘serial mastery’. Dat ze daar een rol bij spelen staat voor mij buiten kijf. Dus de professionals die daar handig mee om kunnen gaan hebben een voorsprong.
De rol van loopbaanadviseurs
En daarmee wordt het dus ook de taak van een loopbaanadviseurs professionals te ondersteunen in het proces van wat Lynda Gratton ‘sliding en morphing’ noemt (sorry voor alle lastig te vertelen engelse termen- sliding en morphing is zoiets als schuiven en vervormen, een soort transformatie proces). Dit is het proces waarbij een professional een nieuw domein onder de knie krijgt, en daar een eigen unieke visie ontwikkelt en waarde aan toe voegt. Via een brainstorm hebben we daar de volgende punten uit gedestilleerd.
Wat belangrijk is voor loopbaanadviseurs:
- de client te helpen zijn eigen stijl en domein te vinden
- het goede voorbeeld geven in het gebruik van sociale media als professional om zo aanschouwelijk te maken hoe het moet/hoe je dit zou kunnen doen
- weten hoe je linkedIn kunt gebruiken bij het solliciteren en netwerken
- genoeg kennis hebben van verschillende online platformen en doelgroepen
- de client helpen bij het online netwerken en profileren via sociale media
- clienten uitdagen zelf te leren en het heft in eigen hand te nemen
- bewuster gebruik maken van sociale media en online media als schrijfoefening voor de client in aanvulling op de bekende gespreksmethode
Hi Joitske,
Mooi artikel en superprezi 😉