Sociale media voor trainers: think differently!

Blogpost ook geplaatst op faciliteeronline.nl

Vrijdag doe ik een workshop over sociale media als leerinstrument voor trainers op het congres ‘Trends voor Trainers‘. Kun je niet komen, kijk dan eens of je de trends voor trainers kunt ontdekken via de hashtag #tvt12 op twitter. Je hoeft hiervoor geen account op twitter te hebben, je kunt #tvt12 gewoon intypen in de zoekbalk bovenaan de pagina. Of bekijk de presentatie hieronder. Ik hoop inderdaad dat sociale media als leerinstrument een nieuwe trend is, zoals Selma Foeken ook denkt in haar blogpost over online leren.

Online leren voor trainers: social media als leerinstrument on Prezi

Steeds vaker word ik gevraagd trainers of facilitators in te wijden in de wereld van de sociale media als leerinstrument. Hoewel e-learning natuurlijk al heel oud is, heb ik de indruk dat sociale media e-learning een enorme boost gaat geven. Sociale media brengen e-learning terug bij het vakmanschap van de trainer zelf terwijl veel ‘oude’ e-learning programma gingen over solitair kennisoverdracht via de computer (en dus vrij saai vaak). En zonder relatie met trainingen. Met sociale media komen de tools onder de controle van de trainer als procesbegeleider, en daarmee kan online leren een krachtig integraal geheel vormen met de face-to-face elementen. Ik geloof er erg in dat dat de kwaliteit van de trainingen gaat verhogen.

Voor Schouten en Nelissen heb ik het traject ‘E-vaardig trainen en coachen‘ mee helpen ontwikkelen. Bij het ontwikkelen hebben we het vaak gehad over de mindset van de trainer die gericht is op het staan voor de groep. Een deelnemer merkte op ‘als trainer genieten we toch vooral van ons moment voor de groep, als alles goed gaat, daar krijg je een kick van!’ Selma Foeken noemt ook een rijtje overtuigingen die ze herkent zoals:

  1. Ik moet de groepsdynamiek kunnen meemaken.
  2. Het gedrag moet zichtbaar zijn wil ik kunnen interveniëren.
  3. Confronteren gaal alleen face2face.
  4. Non-verbale communicatie is essentieel om anderen te kunnen begrijpen.

Een goede oefening is het vertalen van favoriete face-to-face werkvormen naar online. De overtuigingen worden dan goed zichtbaar. Een team was bezig met het vertalen van energizers naar online. Het eerste instinct leidde ze naar dance filmpjes online (zoals deze van Cotton Eye Joe). Hier zou ik zelf niet zo snel aandenken (maar wel lollig een keer voor te stellen overigens!). Onderzoekend naar het waarom bleek dat de aanname is dat een energizer werkt in situaties waar mensen moe of suf zijn, en je ze fysiek in actie laat komen. Online werkt dit anders, misschien zit iemand net achter de computer na een fikse wandeling en is heel fris. Online gaat energie meer over een balans vinden tussen synchroon (tegelijkertijd) interactie en asynchroon, maar ook tussen online en face-to-face. Energie gaat ook over afwisseling in media en elkaar inspireren met ideeën. Een keer een filmpje gebruiken ipv een tekstuele vraag stellen.

Online: think differently!

 

This entry was posted in Nieuwe leerinterventies, Sociale technologie and tagged , . Bookmark the permalink.