Voorbeelden van intern kennisdelen met Yammer

Wat is Yammer?
Yammer is booming, vooral in Nederland binnen Europa. Veel bedrijven hebben een Yammer groep aangemaakt. Ik ben benieuwd waarom het eigenlijk meer aanslaat hier dan in andere Europese landen. Omdat het (zo goed als) gratis is? Als je Yammer nog niet kent: Yammer is een Twitter (micro-blogging) toepassing voor binnen een organisatie. Hiermee kun je makkelijk korte berichtjes naar iedereen in de organisatie die je volgt sturen. En natuurlijk ook de berichtjes van andere collega’s lezen. Zo wordt het elkaar op de hoogte houden van waar je mee bezig bent heel makkelijk. Iemand van KLM vertelde mij bijvoorbeeld dat hij iemand zocht die een wiki systeem kon uitleggen. Hij plaatste dit op Yammer en vond zo snel iemand die dit de volgende dag wel kon doen. Zonder het op Yammer te zetten had hij niet geweten wie hiervoor te benaderen.

"Yammer De Yamtour: mooi voorbeeld van online beginnen met netwerken

Afgelopen donderdag organiseerde Yammer een groots evenement in Amsterdam: de Yamtour. Vooraf was het heel goed gefaciliteerd via een -hoe kan het ook anders- Yammer netwerk. Mensen werden uitgenodigd zich voor te stellen, te denken over onderwerpen voor een unconference gedeelte, en om te bedenken wie ze zeker zouden willen ontmoeten. Het evenement in Amsterdam was groots opgezet, ik denk dat er zeker 300 man aanwezig waren. Het was wat Amerikaans van toon vond ik met 2 ipads die verloot werden en een presentatie van oprichter David Sacks met cijfers als de winst die gemaakt wordt door het interne kennisdelen, de ROI van Yammer. 38% van onze tijd zijn we op zoek naar informatie en dat kan door Yammer veel efficiënter. Een beetje een gemiste kans om niet beter aan te sluiten bij alle vragen die er leefden in de groep en die al naar voren waren gekomen in de Yammer groep. Wel mooi om te zien hoe iedereen het aanpakt en hoe veel organisaties beter worden in delen en samenwerken.

Sociaal leren = ongefaciliteerd?

Wat mij opviel is dat de meeste mensen het idee hebben dat Yammer conversaties spontaan moeten ontstaan, zonder facilitatie. Ik sprak een medewerker van een IT-bedrijf waar dat ook zo is gegaan. Iemand nam spontaan het initiatief een yammer groep te starten (gratis). Nodigt medewerkers uit en binnen een paar maanden zit 80% van de medewerkers op Yammer. Deze persoon legde wel uit dat het een IT-bedrijf is en dat de medewerkers relatief jong zijn. Ik zie ook veel organisaties waar het spontaan door iemand wordt opgezet en daarna blijft het bij een klein groepje hangen, of wordt er eigenlijk maar heel weinig gedeeld. Zie bijvoorbeeld de case van Avans Hogeschool. Ik geloof wel in het begeleiden van het proces van adoptie, en het sturen in de richting van de conversaties die je zou willen zien op Yammer. Veel mensen die ik sprak zijn bang dat je daarmee de spontaniteit weg haalt, maar je kunt ook faciliteren zonder te sturen en regels op te leggen.

Voorbeelden van gebruik voor breder gedragen beleid en brainstormen

Er waren een aantal mooie voorbeelden, van Rijkswaterstaat, Capgemini en Mobile BI. Tim de Waard van Rijkswaterstaat vertelde dat ze regelmatig Yamjam organiseren, brainstorms over bepaalde onderwerpen. Het bestuur is gecoached om mee te doen door ze achter een laptop te zetten. Nadat ze dit hadden meegemaakt wilden ze ook Yammer op hun blackberries, het geeft ze nl. een goed inzicht in de verschillende klachten en de mogelijkheid om te reageren. Tim vertelde zelf nu een een beter beeld hebben van het management doet, daarvoor had hij eigenlijk toch geen idee.. Bij Rijkswaterstaat is er wel een community manager. Hij zorgt ervoor dat nieuwe mensen zich aansluiten bij een groep ‘new to Yammer’ en helpt ze hun eigen feed en filters op te bouwen. Hij verwelkomt ook nieuwe leden en organiseert Yamjams.

Capgemini heeft Yammer ook op een interessante manier gebruikt voor organisatieverandering. Ieder jaar komt het senior management samen, dit keer was dat in Barcelona. Ze hebben Yammer ingezet om een grote groep mensen bij de conversaties te betrekken. Gedurende de 3 dagen van het retreat hebben 8000 mensen zich aangesloten en werden presentaties in real time gedeeld, en werd feedback verzameld. Hierdoor kregen het senior management een veel beter beeld van:

  • wie de interne mensen zijn met sterke ideeën
  • waar mensen verbolgen over zijn
  • waar mensen enthousiast van worden

Als laatste spraken de 3 over manier om de waarde te volgen, en aan te tonen, eigenlijk het monitoren en evalueren. Ze raden aan om cases te verzamelen. Een tip is om bijvoorbeeld een hashtag te kiezen (#benefit) voor conversaties die mensen geholpen hebben. Zo zijn er al 1500 cases verzameld van Yammer uitwisselingen die de organisatie iets opgeleverd hebben.

Voorbeeld van Yammer als vervanging van het cliënten logboek in de thuiszorg

Na de sessie heb ik Emile de Roy van Zuydewijn kort geïnterviewd van Thuiszorg Emile, over het gebruik van Yammer als logboek binnen de thuiszorg. Ik heb Emile ook leren kennen via de online Yammer groep en besloot naar hem op zoek te gaan. Zonder deze voorbereiding was ik hem waarschijnlijk niet tegengekomen. In het filmpje vertelt hij over het gebruik van Yammer binnen de zorg als vervanging van het logboek van een cliënt. Ze gebruiken de naam van de cliënt als hashtag. In gevallen waar cliënten zelf online kunnen maken ze een extern netwerk aan, waar cliënt en andere mantelzorgers ook op kunnen. Het voordeel daarbij is dat je veel makkelijker centraal kunt communiceren met de verschillende zorgpartijen, bovendien is het transparant. Emile heeft het zelf opgezet, het kostte niet veel moeite het uit te leggen, en iedereen gebruikt het. Het is wel belangrijk om te werken dat hij werkt met studenten. Met andere leeftijdsgroepen zal het wel wat meer ondersteuning vergen voordat iedereen er gebruik van maakt. Wat mij opvalt in dit gebruik is dat er een pionier is die de tool kent, er een goede toepassing voor ziet en er aan werkt om dit te implementeren. Dus creatief zijn! Bekijk het filmpje: het was helaas al wat donker maar het geluid is goed. En lees hier ook het verslag van Eric van Oevelen van Avans Hogeschool, en hier het verslag door Paul Voors van de NS.

This entry was posted in kennis management, leren in organisaties, online faciliteren, organisatie2.0 and tagged , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Voorbeelden van intern kennisdelen met Yammer

  1. Pingback: Yammer een knus hoekje of serieus werkpaard? | Over Interactie

  2. Paul Voors says:

    Inspirerend artikel over het gebruik van Yammer. Binnen de het bedrijf waar ik werk (NS) wordt Yammer ook gebruikt. We zijn inmiddels bezig met het integreren van een betaalde versie.
    Als software ontwikkelaar merk ik dat ik vooral geïnteresseerd ben in de integratie met bedrijfs applicaties en de interactie met medewerkers. Je blog heeft me erop gewezen dat Yammer primair een tool blijft om mensen samen te brengen en met elkaar te laten communiceren

  3. Pingback: Professionals: pak online ruimte om je te profileren « Over Ontwikkelen en Opleiden

  4. Pingback: Online profileren als professional | Kennis Co-Creatie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>