Interview met Antoine van Dinter over gebruik sociale media als leraar

Wat me altijd opvalt in contact met leraren is dat er zoveel verschil is in houding ten opzichte van sociale media. De ene docent vindt het geweldig en experimenteert volop, de andere zegt: ‘het is niets voor mij’. Jongere docenten hebben ook wel eens een houding van dat kan ik al, maar zetten het dan toch niet altijd bewust in. Wellicht zien ze niet de link met leren. Ik geloof dat sociale media interessant is voor alle professionals en docenten zijn toch ook professionals (vind ik dan :). In de volkskrant special van afgelopen zaterdag stond: “een goede leraar moet continu verrassen en vernieuwen”. Entree sociale media. Daarom leek het me wel leuk om zo’n enthousiaste leraar te interviewen die de potentie blijkbaar wel ziet. Antoine is zo’n enthousiasteling die ik ontmoette in Someren. Hieronder het interview.

Vertel eens iets over jezelf als leraar op het Varendonck

Ik werk sinds 2003 als docent Frans op het Varendonck-College in Asten. Ik geef voornamelijk les in de bovenbouw en ik heb een aantal onderbouwklassen. Verder ondersteun ik collega’s bij het gebruik van onze ELO. Dit schooljaar zijn we overgestapt van N@TSCHOOL naar de ELO van Magister.

Je blogt op over Frans en ICT (hier),
vertel eens hoe je met dit blog bent begonnen, wie je blog lezen en wat het je oplevert? Volg je zelf ook veel blogs?

Ik ben met dit weblog begonnen in december 2007. Mijn grote inspiratiebronnen waren en zijn Willem Karssenberg (@trendmatcher) en Pierre Gorissen (@PeterMcAllister). Ik volgde hun weblogs al een tijdje en het leek me ook nuttig en leuk om een blog bij te houden. Mijn weblog wordt gelezen door docenten Frans en door docenten die geïnteresseerd zijn in het gebruik van ICT in de les. Wat heeft het me tot nu toe opgeleverd? Op de eerste plaats een archief waaruit ik kan putten. Vaak weet ik dat ik zelf over een bepaald onderwerp geblogd heb en op deze manier kan ik het snel en eenvoudig terugvinden. Ook collega’s verwijs ik naar sommige berichten op mijn weblog. Verder heeft de interactie met de lezers me bij sommige problemen verder geholpen. Er zijn altijd collega’s die je verder willen helpen. Ook leuk om te noemen is dat ik ben benaderd door Teleac om een handleiding te maken bij een website (GoAnimate) naar aanleiding van screencasts die ze op mijn weblog hebben gevonden. Ik volg zelf veel blogs en maak daarbij gebruik van Google Reader.

Welke sociale media gebruik je zelf het meeste? En hoe?

Ik noem er vier. Om zelf een overzicht te houden op de informatiestroom gebruik ik Google Reader. Met Google Reader kun je je op interessante weblog abonneren zonder dat je elke keer naar dat weblog hoeft toe te gaan. Verder maak ik veel gebruik van Diigo, een social bookmarking site. Voorheen maakte ik gebruik van Delicious, maar op een gegeven moment gingen er geruchten dat deze dienst ermee zou stoppen en toen ben ik overgestapt. Het mooie van social bookmarking is dat je snel toegang hebt tot een website, omdat je deze van een stempeltje, een ‘tag’, voorziet. Ook kun je zien wat andere docenten bookmarken en je kunt deze links overnemen. Een derde tool die ik wil noemen is Twitter. Ik gebruik Twitter om dingen die ik interessant vind te delen met anderen en verder gebruik ik Twitter om vragen te stellen door gebruik te maken van de hashtag #durftevragen Wat mij altijd opvalt is dat zoveel mensen bereid zijn om anderen verder te helpen. Soms ontstaat er een heel gesprek wat ook erg mooi is om te zien. Tenslotte wil ik nog Wunderlist noemen, een app die op verschillende apparaten te gebruiken is, waarmee je to-do-lists kunt maken.

Hoe blijf je zelf bij op sociale media gebied?

Vooral met Google Reader en met Twitter. Dat zijn voor mij de twee meest belangrijke tools.

Hoeveel tijd kost het je om actief te zijn met je blog, twitter etc en
lukt het jou om dit binnen schooltijd te doen?

Op school twitter ik niet en bloggen doe ik ook buiten schooltijd. Het ligt er ook aan hoe druk het is. Soms verschijnt er een hele tijd geen bericht op mijn weblog, omdat ik het gewoon te druk heb. Van mijn goede voornemen om meer te bloggen is dit jaar nog niet veel terecht gekomen. In de vakanties probeer ik me ook met andere zaken bezig te houden, zoals lezen.

Wat is voor jou de toegevoegde waarde van sociale media
als professional/leraar?

Een blog biedt de mogelijkheid om na te denken over een aantal zaken en om je kennis met anderen te delen. Waarom zou iedereen het wiel opnieuw moeten uitvinden? Social bookmarking maakt het mogelijk om snel informatie terug te vinden en om nieuwe interessante sites te ontdekken. Twitter biedt vooral de mogelijkheid om kennis te delen en om vragen te stellen.

En in de les?

In de les kunnen sommige tools handig zijn, zoals bijvoorbeeld Socrative. Met deze site kunnen leerlingen stemmen. Ik heb deze tool onlangs gebruikt bij het oefenen van leesvaardigheid. Op deze manier worden leerlingen (ook de stillere) actiever bij de les betrokken. Maak bij het gebruik van social media ook gebruik van wat de leerlingen aan apparatuur hebben. Sommigen hebben een mobiel met internet, anderen een iPod Touch. Niet alle leerlingen hebben beschikking over deze apparatuur, maar door leerlingen bijvoorbeeld in tweetallen te laten samenwerken, heb je ook niet zoveel apparaten nodig. Wees dus creatief!

Verder kan Twitter door leerlingen worden gebruikt bij het maken van een profielwerkstuk, door gebruik te maken van de hashtag #durftevragen. Je hoeft in mijn ogen niet elke les gebruik te maken van social media. Doe het alleen als het nuttig is en als het iets toevoegt.

This entry was posted in Sociale technologie. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*