Source: nedmartin.org via Joitske on Pinterest
Hier zie je hoe men in de jaren ’50 zou hebben gereageerd op het toekomstbeeld van Facebook en Twitter.. “so you are saying people will tweet what they are having for breakfast?!” Maar ook nu verbazen mensen zich over wat er allemaal online gedeeld wordt. Je hoort nog vaak de mening dat Twitter verbale diarree is.. Zo kun je het ook zien: 80% van de berichten op sociale netwerken als Twitter zijn aankondigingen over ervaringen. (bron artikel Tamir en Mitchell). Zie voor ideeën van managers over de waarde van wat gedeeld wordt via sociale media ook de herkenbare opmerkingen van managers over sociale media door Menno Lanting Ook ik verbaas me nog wel hoor. Zelf heb ik niet de neiging veel over mijn privéleven te delen dus ik verbaas me ook wel over sommige berichten op Facebook- ik zie daar ook duidelijke generatie en cultuurverschillen. Zo ben ik onlangs weer in contact gekomen met oude vrienden uit Chili en Kenya- verbazingwekkend wat ze allemaal op Facebook delen! Het is met name bij het professioneel delen van ervaringen dat ik zie dat kenniswerker innovatiever worden. Het privé delen en professioneel delen ligt waarschijnlijk wel in elkaar’s verlengde (onbewezen stelling?).
Maar waarom delen we zoveel online? En waarom sommigen meer dan anderen? Vorige week verzorgde ik een workshop op het nationaal congres onderwijs en sociale media waar Michel Penterman benadrukte dat sociale media een logisch vervolg is van onze behoefte om met elkaar informatie te delen. Dit begon zo ongeveer met de tekening van de jacht in de grot.. Wat ik me afvraag is of het zo’n grote intrinsieke behoefte van mensen is om te delen of is het een behoefte die zich recent verder ontwikkelend heeft? – een extra topje op de pyramide van Maslow, een nieuwe behoefte? Zie hier een plaatje van Maslow’s behoefte pyramide gelinkt aan sociale media overgenomen uit een blog over buying happiness (via Alex den Haan). Volgens deze pyramide vervult WordPress (bloggen) hogere behoeftes dan LinkedIn..
Het artikel ‘disclosing information about the self is intrinsically rewarding‘ door Tamir en Mitchell geeft een mooi inzicht in waarom we nu zoveel delen over onszelf via sociale media. De auteurs hebben onderzocht wat het delen van informatie doet met ons brein. Het blijkt dat mensen (‘our species’ zoals het artikel het noemt) een intrinsieke behoefte heeft om hun gedachten en gevoelens met anderen te delen. Dit levert namelijk een positive respons op in de hersenen (dopamine). Dit verklaart waarom we ooit zijn begonnen met de rotstekening…
De studie ontdekte dat:
- Als we informatie over onszelf met anderen delen levert dit een grotere beloning op (via hersenactiviteit gemeten) dan als we informatie over anderen beoordelen.
- Mensen waren bereid om geld af te slaan voor het delen van informatie over zichzelf, meer dan over algemene vragen – dit betekent dat het delen van informatie over jezelf van waarde is.
- Over je gedachten en gevoelens vertellen stimuleert het beloningssysteem in je hersenen maar de mogelijkheid om dit met anderen te delen nog meer.
Het delen wat je zelf denkt of voelt levert dus een beloning op in je hersenen, en meer naarmate het met anderen gedeeld wordt – op dezelfde manier als eten en sex een goed gevoel opleveren. Dit belonen is handig om het smeden van sociale banden tussen mensen te stimuleren, om zelf-kennis te vergroten of om te leren wat anderen al weten en dus de kennis van 1 persoon te vergroten. Alles om samen slimmer te overleven..