Als je als professional gebruik maakt van sociale media moet je een balans vinden tussen het delen van privé en professionele informatie en het samenbrengen of scheiden van verschillende netwerken, vrienden en collega’s. Inherent aan sociale media is dat er eigenlijk geen duidelijke scheiding is tussen werk en privé, meestal heb je namelijk maar één account op bv. Facebook of Twitter en daarop kun je gevolgd worden door vrienden en familie aan de ene kant, maar ook door mensen uit verschillende professionele netwerken, en heb je hiermee één identiteit. Voor deze mix van mensen, wat ga je dan plaatsen? Leuke opmerkingen van de kinderen? Vakinhoudelijke artikelen? Of een mix?
Zelf vind ik dat niet echt lastig op Twitter waar ik vooral als professional deel over sociaal leren en informeel leren. Op Facebook vind ik het wel een lastige. Ik begon op Facebook met vooral mensen uit mijn internationale professionele communities volgde (bv. Km4dev), maar nu komen er ook steeds meer vrienden op Facebook. Ga ik dan over mijn vakantie delen of meer over de inhoud van mijn werk? en doe ik dat in het Nederlands, Engels of Spaans (recentelijk heb ik meer contacten uit Chili terug gevonden)?. Ik vermoed dat het voor veel jongeren andersom is: zij hebben dan al een privé netwerk op sociale media en gaan dan wellicht later actief worden als professional.
Verschillende identiteiten
In het maken van keuzes is het goed om ook eens na te gaan hoe je sowieso om gaat met de scheiding werk – privé en je verschillende identiteiten/ petten. Iedereen heeft verschillende eigen identiteiten als familielid, professional, vriend, expert is ICT of enthousiaste muziekkenner, vanuit welke identiteit ben je actief online? Weet je wie je bent en waar je voor staat? Vanuit het werk in internationale samenwerking ben ik wel gewend dat die grens tussen privé en je werk heel vaag is en er veel overlap is. Je weet veel van collega’s, ook over hun privéleven en dat geeft vaak ook wel begrip, tijdens 5 uur in de auto samen leer je veel…. Andersom kom je collega’s vaak ook in je vrije tijd weer tegen en ook in je vrije tijd praat je weer over het werk. Josien Kapma vertelde een keer dat het voor boeren eigenlijk ook heel normaal is die integratie tussen privéleven en werk, en dat het eigenlijk een scheiding is die pas met de industriële revolutie begonnen is. Als je gewend bent dit niet zo streng te scheiden zal het ook makkelijker zijn het online wat meer te mengen. Het gebeurt ook dat mensen vanuit een bepaalde rol actief zijn (bv. Femke Halsema voor GroenLinks) en bij een nieuwe functie anders gaan twitteren. Dat vraagt wel op het opbouwen van een nieuw netwerk online.
Wel of niet scheiden van accounts?
Wil je alleen vanuit een bepaalde identiteit actief zijn, en een scheiding aanbrengen, dan kun je kiezen voor het hebben van 2 verschillende accounts. Zo wordt in het basisonderwijs wel aangeraden om een privé account te hebben en een juf of meester account. Uiteindelijk wil je misschien niet dat alle leerlingen over je feestjes weten. Aan de andere kant kiest professor Mooi ervoor om juist ook over een concert te praten op zijn facebook profiel waar hij bewust studenten voor uitnodigt. Mooi: “Ik koos ervoor me als mens te presenteren en te kijken hoe studenten daarop zouden reageren. Ik begon met het posten van inspirerende afbeeldingen met onderschriften, maar al snel merkte ik dat studenten open stonden voor conversatie.” Ook het verschil in taal kan een reden zijn om verschillende accounts te voeren, bv. een nederlands en engelstalig twitter account. Overigens kun je via Lijsten op Twitter of via Google + kringen wel wat doen aan het onderscheiden van netwerken via één account. En kun je natuurlijk ook een onderscheid maken in sociale netwerken, bijvoorbeeld Facebook voor privé en Twitter voor professionele contacten. Wil je meer lezen over het scheiden van privé en professioneel? Hier in deze blogpost vind je nog 5 tips om privé en professioneel online te scheiden.
Je persoonlijke kleur als professional laten zien
In de balans tussen werk en privé gaat het niet alleen over je privéleven delen maar ook over je persoonlijke kleur als professional. Je kleur krijg je door je unieke kijk op dingen. Laat je zien wat je unieke mening is? Laat je ook zien wat er slecht gaat? of deel je vooral inhoudelijke artikelen bijvoorbeeld en retweet je anderen? Ik probeer steeds wat duidelijker ook mijn mening over dingen te geven. Ik denk dat het dan voor mensen ook duidelijker wordt of ze op een link door willen klikken bijvoorbeeld. Zie deze tweet over de presentatie van Marcel Kesselring bijvoorbeeld waarbij ik aangeef dat ik een presentatie mooi vind en met name slide 5 grappig.
Eerlijk duur het langst / is het interessantst
Wat sociale media natuurlijk interessant maken zijn de echte verhalen, en dat kan zowel privé als professioneel zijn. Via sociale media delen mensen eigen verhalen, vergeleken met bv. wetenschappelijke artikelen is dit veel meer direct een kijkje in andermans keuken, ervaringen en gedachten. De vraag hierbij is wat je van jezelf kunt laten zien. Onlangs deed ik mee aan de blogpraat chat (erg leuk trouwens) waar dit ook besproken werd. Hoe kun je over een gevoelige situatie op het werk bloggen zonder dat het herkenbaar is voor collega’s? Dit is wel iets waar ik zelf ook mee worstel. Aan de ene kant omdat je niet wilt dat mensen zichzelf in negatieve zin herkennen, aan de andere kant omdat je ook professioneel over wilt komen en niet altijd wilt delen dat een webinar in de soep liep. Terwijl dit vaak wel de mooie verhalen zijn. Hoe open wil je zijn? En dit is nog lastiger als je namens een organisatie actief bent op sociale media. In hoeverre denk je na over je personal branding of slinger je alles eruit?
Balans tussen online en offline
Verder gaat het moet je natuurlijk ook nog een balans vinden het investeren in het online zijn via social media versus face-to-face contacten. Bij allerlei deadlines dan toch maar alle social media uitzetten… en toch maar eens afspreken met die nieuwe contacten op Twitter. Ook hier moet je focus en zelf discipline in ontwikkelen. In deze video zie je hoe ik mijn social media uurtje inricht als ik genoeg tijd heb.
NB. Input voor deze blogpost komt oa. uit discussies tijdens de leergang leren en veranderen met sociale media
Pingback: De mix tussen privé en werk op sociale media | En Nu Online