Webinar Technostress

technostressFoto van Flickr via Cambodia4kidsorg

Een webinar is een online meeting… Nu zeg ik altijd dat de techniek niets voorstelt en dat iedere training die een beamer kan bedienen ook een webinar kan doen. Maar door de technostress gisteren is het me echt niet meer gelukt gisteren te bloggen voor mijn project #iederedagbloggen. Faal! zouden mijn dochters uitroepen.

De planning: in de ochtend voorbespreken met de 3 betrokkenen en in de middag ( van 2 tot  3 uur) een webinar over het ‘nieuwe Afrika’. De week ervoor liep dit alles geheel naar plan, de de tweede keer zou nog relaxter moeten zijn toch? Helaas liep het anders..

Allereerst kon de gastspreker niet meer maar gelukkig kon er op korte termijn een andere gastspreker uit de praktijk worden gevonden. Deze spreker kon alleen maar tot half 3 en moest daarna naar Sinterklaas. Dus stonden we voor de keuze om het webinar een half uur te vervroegen (met het risico dat een aantal deelnemers te laat zouden inloggen) of het tweede half uur een andere invulling te geven. Uiteindelijk hebben we voor deze optie gekozen. (beslissing 1)

Hierna konden twee van ons drie-en niet inloggen in de webconferentie (Bigmarker) omdat er een upgrade was geweest. Ik zelf zou nog wel vanaf een andere laptop kunnen werken maar we waren bang dat er meer mensen niet in de webconferentie zouden kunnen komen. Dus besloten we niet met Bigmarker te werken en een alternatief te zoeken (beslissing 2). Helaas betrof het de tweede in een serie van 4 webinars, en waren de deelnemers net een beetje gewend aan het inloggen, inbellen via telefoon en vragen stellen via de chat.. Met een half oor doe ik mee aan het denken over de inhoud – laten we met stellingen aan de slag terwijl ik al multi-taskend al op zoek ga naar tools…. ( en let wel: we wilden de deelnemers natuurlijk ook nog zo snel mogelijk informeren!)

We besloten taken te verdelen: 2 op zoek naar tool alternatieven, de derde aan de slag met gastspreker en stellingen. (beslissing 3)

Ik ging met Sibrenne op zoek naar een tool om een presentatie te kunnen laten zien en te chatten (gelukkig hadden we als basis al een telefoonlijn van audioconferentie.nl). Eerste gedachte ging naar ZIPcast van slideshare.  Want al meerdere keren met succes gebruikt en ervaring mee. De presentatie staat centraal en mensen kunnen meekijken en chatten via een link. Dus snel naar slideshare en inloggen… mmm waar zit nu die ZIPCAST knop?? niet bij een presentatie, niet bij account. Snel googlen, ja, ik zou toch een zipcast moeten kunnen starten of het lijkt wel of het nu opeens online meeting heet ipv zipcast?! dan daar maar eens op Googlen. Steeds sneller klikken en ja lijkt wel of het ondertussen alleen voor de Pro accounts beschikbaar? Dus snel de credit card getrokken! 19 dollar betaald, een koopje om je stress op te lossen… Helaas kan ik daarna wel een zipcast openen maar zie geen enkele chatmogelijkheid. Shit!

Daarna snel in toptempo met zijn 2-en getest terwijl we aan de skype hangen en elkaar linken doorsturen en dingen roepen als ‘probeer dit eens even uit of je erin kan':

Al kijkend blijkt dat we eigenlijk wel criteria hebben die door stress niet te benoemen zijn: moet simpel zijn, zonder log in voor deelnemers, professionele uitstraling, zo komen we tot een shortlist van Edistorm en Todaysmeet. (beslissing 4).

Uiteindelijk kiezen we voor Todaysmeet omdat we dan een goede chat functie hebben. De presentatie sturen we door zodat mensen het kunnen printen of op hun computer kunnen bekijken.. (beslissing 5). Pfff. gelukkig iets gekozen.

‘s middags is het spannend of deelnemers het vervelend vinden dat we met andere tools werken. 18 deelnemers in totaal. Hoewel achteraf blijkt dat 1 deelnemer de chat tool niet heeft gevonden lijkt het of het best handig werkt. Door de chat zien we wie er mee doen, wat we op de telefoonlijn niet horen. Mensen geven goed antwoord op de vragen. De gastspreker heeft een interessant verhaal en denkt er gelukkig aan de nummer van de slides goed te noemen zodat ik ook mee kan klikken voor de opname. En iedereen merkt op dat het geluid beter lijkt! We krijgen complimenten voor het geluid. Wat een kadootje want de vorige keer hadden we inderdaad last van echo omdat sommigen 2 keer ingelogd waren… Zouden ze denken dat we deze oplossing hebben gekozen om het geluid beter te krijgen? :)

 

This entry was posted in faciliteren met sociale media, online faciliteren, online interactie, sociale media voor trainers and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>