Ook gepubliceerd op in40dagenonline.nl
Mijn dochter van 13 vindt mij een loser op Instagram. Als ik een foto plaats heb ik maar 1 of 2 likes. Als zij een foto plaatst krijgt ze zo 100 likes. Veel van haar foto’s staat ze zelf op, of met vriendinnen, en een like is eigenlijk feedback. Wat je daar ook van vindt, het is een generatie die het online presenteren wel met de paplepel ingegoten krijgt (en niet van mij dus :). Voor professionals die niet opgegroeid zijn met sociale media is het jezelf online presenteren niet iets wat je op school geleerd hebt. Je moet er dus nog je weg in vinden. Hoe presenteer je jezelf online? Via welke media? Hoeveel tijd steek je erin? Levert het ook echt wat op?
Dit soort vragen komen aan bod in de online cursus Bouw je online reputatie, die je op elk moment kunt starten. Herken je de vragen maar heb je nog iets nodig wat je over de streep trekt om mee te gaan doen aan de cursus? Volg dan de 5 tips die we de komende 2 weken hier op de blog delen over personal branding online.
Tip 1: Bepaal zelf hoe persoonlijk je wilt zijn in je personal branding als professional
Hoe persoonlijk wil je zijn online als professional? Wil je dat mensen ook weten wat je hobby’s en mislukkingen zijn of niet? Voor mensen die niet opgegroeid zijn met sociale media voelt het al snel ongemakkelijk en opschepperig.
Hoe persoonlijk je wilt zijn is iets waar je zelf een weg in zult moeten vinden. Ik deel bijvoorbeeld wel af en toe mijn achtergrond met ontwikkelingswerk in Afrika, het is namelijk een duidelijk onderdeel van mijn ervaring. Ik werk ook veel in de ontwikkelingssector. Ik deel ook over mijn dochters als het relevant is voor het illustreren van gebruik nieuwe media door jongeren. Wat ik bijvoorbeeld niet deel is dat ik scoliose heb (behalve nu!). Dit heeft namelijk voor mij geen invloed hoe ik mijn werk doe. Ik kan me voorstellen dat voor iemand anders dit zo belangrijk is voor je identiteit dat je het wel graag deelt. Een aantal richtlijnen om je te helpen na te denken over wat JIJ wilt delen:
Wees authentiek
Authentiek heeft te maken met oprecht zijn, laten zien wie je bent. Het is dus beter minder te plaatsen maar wel vanuit betrokkenheid bij de onderwerpen waar je over schrijft. Alleen zo krijgen mensen een goed beeld van wie jij bent. Als het maar past bij wie je bent.
Deel niet alles
Authentiek zijn betekent niet dat je alles hoeft te delen. Je kunt laten zien wie je bent door een gedeelte van je werk en gedachten te delen. Uiteindelijk wil je dat mensen je leren kennen als unieke professional. Je kunt ook een deel van je professionele leven delen en toch genoeg laten zien om interessant te zijn.
Deel niet je hele privéleven
Je kunt ook online delen als professional zonder over je privéleven te praten. Je hebt namelijk een eigen visie als professional op je vak en bij personal branding als professional wil je dat uitdragen. Natuurlijk is je professionele visie ook beïnvloed door wat je privé meemaakt. En het is ook deel van je identiteit. Dus het mag natuurlijk wel.
Maak onderscheid tussen je professionele online accounts en je privé accounts (of juist niet)
Het is ook mogelijk voor verschillende identiteiten verschillende accounts aan te maken, bijvoorbeeld een aparte account als juf op Facebook, en een privé account voor vrienden. Bedenk wel dat juist het leuke van sociale media is dat je de hele persoon leert kennen en dat een extra account meer werk is. Werk en privé lopen bij sociale media door elkaar en je kunt natuurlijk best een campagne van je werk ook via Facebook met je vrienden delen.
Kijk af
Een goede oefening is om af te kijken bij anderen. Wie heeft bv. een manier van delen die persoonlijk is en toch professioneel die jou aanspreekt? Lees eens goed wat hij of zij deelt en probeer een aantal tweets of berichtjes te schrijven in dezelfde stijl.
Zie ook:
- Ben jij in balans? De mix tussen werk en privé
- How much of yourself do you share on social media
- Most non-profiteers blend their personal/ professional brands
Wat vind jij lastig bij het beslissen wat je online deelt? Deel het in de reacties.