Kun je een hamburger eten? Kun je online overleggen?

Hier is een hele grappige scene uit Expeditie Robinson. Remy krijgt een hamburger, maar omdat iedereen allerlei enge insecten te eten krijgt kan hij het idee niet uit zijn hoofd krijgen dat hij maden of insecten aan het eten is.  Als gevolg van dat idee lukt hem niet de hamburger op te eten. Bekijk de scene hieronder als je niet naar Robinson hebt gekeken afgelopen seizoen. Als je wel hebt gekeken kun je je het moment vast nog wel herinneren!

Ik moest aan deze scene denken omdat ik vandaag werd herinnerd aan het belang van overtuigingen in je hoofd bij het zien van mogelijkheden van nieuwe media om te overleggen. Ik had een overleg in het noorden (oa. met Sibrenne) en wilde het heel graag online doen. Dit hadden we al eerder voorgesteld vorig jaar maar de groep vond het toch wel heel belangrijk om elkaar te zien. “het is echt nodig voor een goed gesprek”. Uiteindelijk hebben we na een keer testen een meeting via adobe webinar gedaan. Ik was extra trots dat het heel goed ging en iedereen het een goede meeting vond. Het kostte wel wat overredingskracht om dit uit te proberen! Zelf heb ik al lang geleden met een consultant uit Amerika gewerkt waarbij ik ook dacht dat dit niet kon zonder af te spreken. Maar het lukte! Mijn overtuiging dat je online heel wat kunt doen is toen gevormd door deze sterke ervaring.

Zie hieronder ook het filmpje met interviews over mobiele telefoons uit 1999… “ik heb een antwoordapparaat en dat is prima” “als mensen me willen bereiken kunnen ze dat per brief doen en als het dringend is heb ik telefoon thuis” :). Deze overtuigingen over de noodzaak om mobiel bereikbaar te zijn zijn zeker veranderd!

Om in organisaties nieuwe manieren van online communiceren en samenwerken effectief te introduceren heb je in ieder geval een aantal mensen nodig die zien wat er kan (die de hamburger wel kunnen opeten!). De overtuiging dat je elkaar niet altijd hoeft te zien om een zinnig gesprek te hebben of van elkaar te leren is daarbij heel belangrijk. Wat zijn jouw eigen overtuigingen? Wat kan volgens jou echt niet online?

This entry was posted in Veranderkunde and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*