Wat er verandert in de manier waarop we leren door technologie

Vorige week was ik op de Learning and Technologies conference in Londen. Het was inspirerend en ook heel gezellig. De Nederlands/ Belgische delegatie was een grote plus omdat je alles continue kunt bespreken en zo ontwikkelingen nog veel beter kunt interpreteren.

Tijdens een LOSmakers sessie over storyboarden had ik bedacht dat ik wel eens wilde experimenteren met videos ‘beyond the talking head‘.  Hieronder het resultaat en ik ben er trots op. Ik ben blij dat de tijd heb gevonden om het te editen maar vooral dat ik het met iphone heb geschoten en thuis de clipjes aan elkaar heb kunnen plakken in 1,5 uur. Daarvoor deed ik vaak talking heads omdat ik eigenlijk helemaal niet wilde editen. Nu zie ik dat je met ‘editing light’ toch wel een leuker resultaat krijgt. Zo heb ik de fast forward button ontdekt in imovie zoals je wel zult zien :).

Wat is er nu werkelijk vaan het veranderen in de manier waarop we leren als gevolg van nieuwe technologieën?
Dat is de belangrijkste vraag die ik meenam naar de conferentie. Soms heb ik het gevoel dat alles aan het veranderen is, maar andere keren, als ik hoor wat mijn dochters op school leren of als ik zie hoe belangrijk het is om face-to-face elkaar te ontmoeten heb ik het idee dat er niets verandert. Zoals je ziet in de video heb ik 4 personen geïnterviewd met een in één zin interview vorm. Ik ben verbaasd dat hun antwoorden behoorlijk verschillen. Echter, ze praten wel alle 4 over de gevolgen van het feit dat de informatie vrij beschikbaar op het internet.

“It is not about what you know but what you can find out”
David Kelly benadrukt “it is not about what you know but what you can find out“. Dat verschuift de macht van mensen die kennis hebben naar de mensen die weten waar ze kennis te vinden (en hebben netwerken). Dit heeft grote gevolgen voor de macht in organisaties en zelfs voor welke organisaties (of netwerken) overleven. In feite benadrukken Ger Driesen en Martin Couzins hetzelfde punt – met alle kennis stromen is het dan nog zinnig om een onderwerp te bestuderen voor 5 jaar? Zal leren verdwijnen en veranderen in weten waar en hoe je toegang tot informatie krijgt wanneer je het nodig hebt? Mirjam Neelen benadrukt de noodzaak om te leren leren in deze wereld van informatie-overload. Dit linkt weer terug naar David Kelly die zegt dat het belangrijk is dat je iets uit kunt vinden. Ger’s idee dat leren verdwijnt verwijst waarschijnlijk naar de snelle ontwikkelingen van artificial intelligence en de 10 things an algorithm can do which a teacher can’t. Computers kunnen nu ook al leren, zoals de machine die een Go kampioen heeft verslagen.

Ik vraag me af of het leren van een beroep of een 4-jarige studie overbodig wordt zoals Martin stelt. Wat denk jij? Hoe kun je de impliciete kennis op die nodig is voor een beroep? Als je studeert leer je ook de kernwaarden en kneepjes van een beroep wat verder gaat dan informatie alleen. Hoe zit het met het ontwikkelen van een unieke visie? Toch ben ik het eens dat de focus steeds meer zal verschuiven van leren als in het leren van feiten naar het analyseren, synthetiseren en zoeken. Het idee dat de manier waarop we leren beter door kunstmatige intelligentie kan worden gedaan is een eng idee. Ik zal deze ontwikkelingen zeker gaan volgen.

By the way Sibrenne en ik hebben ge-liveblogged  op ennuonline.com. Ben je geïnteresseerd in specifieke sessies zoals video for learning, artificial intelligenceusing your enterprise social network for learning (sessie met Jane Hart) of using heart and mind in online learning dan kun je deze teruglezen. Of lees over de sessie with Rudy de Waele about new upcoming technologies.

This entry was posted in Sociale technologie and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*