Social learning circle onderzoekt social learning


Ik heb dinsdag op de Next Learning conferentie in Den Bosch een social learning circle begeleid. Het idee is leuk – een groepje mensen met interesse in hetzelfde thema maar die elkaar nog niet kennen ontmoeten elkaar om voor en na de sessies uit te wisselen. Ik denk dat dit heel erg helpt voor ‘sense-making’ en netwerken. Zo kun je meer uit een conferentie halen. Ik vind het initiatief super van de conferentie. Vaak hoor je op conferenties dat we ‘zo toch niet leren’ maar weinig initiatieven om iets nieuws uit te proberen. De learning circles is wel zo’n initiatief.

Het was een mooi voorbeeld van een sociaal proces – behoorlijk onvoorspelbaar! Het online voorstellen (via een Linkedin groep) verliep minder snel dan ik had gedacht, al gaf het me wel zicht op de groep, juist ook op het feit dat mensen die nog niet zo vanzelfsprekend vinden. Een aantal mensen die zich hebben aangemeld voor de circle heb ik nooit gezien, ook niet in Den Bosch. Een aantal anderen waren wel enthousiast en er ontstond een klein kern die ook na afloop wat bleef drinken en mee hebben gedaan aan het maken van de video, en in een whatsapp groep nog uitwisselen.

We hebben samen een video gemaakt die je hier kunt bekijken. Leuk om te zien dat iedereen weer een ander element naar voren brengt. Ik vond dit als vorm wel voor herhaling vatbaar. Ik heb het idee van 1 minuut video geïntroduceerd.  Online kwam de vraag naar voorbeelden langs.  In de ochtend hebben we afgesproken met de telefoon een 1- minuut filmpje te maken. Het zou wel helpen om iets meer tijd te hebben om dit met elkaar af te spreken, wij hadden nauwelijks 20 minuten en daarin moesten we ook nog kennismaken.

Petra Peeters noemt “mensen aanspreken op hun expertise en hun meedenkvermogen“, Marcel de Leeuwe vindt dat je bij social learning ook de interactie aan moet gaan, en dan media als video je dan soms de drempel over helpen. Kirste den Hollander is van de ‘biechtbox’, een box waarin je kunt biechten over je fouten. Zij denkt dat leren van fouten ook wel degelijk een sociaal proces is, je moet praten over je fouten zodat het anderen ook helpt niet dezelfde fout te maken. Hierbij is het belangrijk dat je open in gesprek gaat en dat mensen oordeelvrij kunnen luisteren. Als laatste is er de input van Anja, Phd student van Filip Dochy. Filip Dochy presenteerde het High Impact Learning (HILL model). Anja is enthousiast over het model en onderzoekt cultuur en leerklimaat. Er bestaan niet één leerklimaat, maar dit verschilt behoorlijk per afdeling of departement. Dus sociaal leren kan er anders uitzien binnen verschillende departementen van één dezelfde organisatie. Een goede reminder!

hill model

 

This entry was posted in Leren in netwerken and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*