Boek in plaats van blogs

voorkant-defIk zie dat mijn laatste blogbericht al bijna 4 maanden geleden is. Ik kijk vol bewondering naar het blog van Wilfred Rubens die ik bijna lezend al niet kan bijhouden… De reden dat bloggen er niet echt van is gekomen is vooral dat ik met Sibrenne Wagenaar een boek heb geschreven met de titel ‘Leren in tijden van tweets, apps en likes‘. We hebben hier bijna anderhalf jaar aan geschreven. Ik vond het super leuk om te doen, maar het kost wel behoorlijk wat tijd, naast gewone opdrachten, onze leergangen en privéleven. Het was ook zeker een moeilijker boek om te schrijven dan ons vorige boek En nu online wat in gaat op hoe professionals, teams en organisaties sociale media kunnen gebruiken.

Leren in tijden tweets, apps en likes is meer beschrijvend en gaat in op de veranderingen in de maatschappij als gevolg van sociale technologie, om daarna in te gaan op de professional, de kansen voor organisatie en wat dit betekent voor leerprofessionals. Wat leuk is dat we al snel een groep van 20-25 mensen hadden die wel mee wilden denken. Het schrijven van dit boek leek wel wat op boetseren van een model (wat ik één keer heb gedaan). We zijn brainstormend begonnen en daarna de rode lijnen eruit gaan halen. Dit aangevuld met praktijkverhalen. Uiteindelijk hebben we elk van de vijf delen wel een keer of acht herschreven! Zo ga je steeds beter lijnen zien en waarom je iets geschreven hebt.

In deze blog wil ik graag op een rijtje zetten wat het boek mij aan nieuwe inzichten heeft opgeleverd:

  • Ten eerste de term sociale technologie die zo mooi de lading dekt. Deze wil ik echt vaker en consequenter gebruiken, die hou ik erin. We begonnen binnen Ennuonline bijna 10 jaar geleden te praten over ‘web2.0’ daarna ‘sociale media’. Gevolgd door nieuwe media. Het mooie van de term sociale technologie is dat het woord sociaal terug is. Dat is toch onze focus en passie. We zijn geen experts in individuele e-learning modules.
  • Ten tweede vind ik het mooi dat we onderscheid hebben gevonden tussen verschillende typen professionals: Knowmads, Googlers, Followers en Hobbyisten, terwijl we begonnen met de knowmads als ideaal type. Ik heb de types al in verschillende sessies gebruikt en het helpt te zien dat niet alle professionals hetzelfde zijn. Ik denk dat het een goed raamwerk is wat ik in mijn toekomstige werk veel ga gebruiken. Je kan de verschillende groepen op een andere manier benaderen. Informeel deden we dat al door bijvoorbeeld altijd op zoek te gaan naar de pioniers.schermafbeelding-2016-09-30-om-13-10-41
  • Ik zie duidelijker of begrijp beter waarom het vaak de communicatieprofessionals of ICT-ers zijn die zich op sociale technologie richten binnen de organisatie. Dit is wel een frustratie van mij. Veel leerprofessionals werken nog niet met een sociale bril op en hebben geen affiniteit met technologische ontwikkelingen. Ondanks de focus op 70-20-10. Ik denk dat leerprofessionals zich veel meer met sociale technologie in de organisatie moeten gaan bemoeien. Ik begrijp ook dat de technologie heeft geholpen om sociaal leren in beeld te brengen. Toen ik in 2005 begon met communities of practice, waren maar weinig organisaties geïnteresseerd. Er is nu veel meer buzz rond het leren in communities.
  • We onderscheiden verschillende stadia hoe organisaties sociale technologie omarmen, zoals de organisaties die zich richten op online en blended leren, versus sociaal leren. Dit is eigenlijk precies ook het onderscheid tussen onze leergangen. Het is nog wel een vraag waar we onze adviespraktijk op willen richten. Op beiden? Of moeten we ons specialiseren?
  • Social Network Analyse is voor mij wel een passie, maar vond ik altijd een buitenbeentje in mijn werk. Nu zie ik beter dat dit een super goede stap is binnen sociaal leren. Het moet alleen nog wat beter landen in de praktijk denk ik. Ik ga op zoek naar een situatie waar ik dit weer eens toe kan passen.
  • Ik zie nu ook dat er veel ontwikkelingen zijn in artificial intelligence, machine learning, experience API waar ik geen expert of ervaringsdeskundige in ben. Omdat ik het fijn vind altijd te praten en adviseren over iets waar ik zelf praktijkervaring mee heb weet ik niet zo goed wat ik hier mee moet.

Genoeg lessen om 1,5 jaar schrijven te rechtvaardigen?

ps. inmiddels is het boek uit! bekijk hier de video van de lancering of hoe je het boek kunt bestellen. 

 

This entry was posted in Sociale technologie and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*