In 2005 begon ik met bloggen over communities of practice. Het was een geweldige manier om het ontwerp te onderzoeken, te leren en tegelijkertijd mijn steile leercurve over communities online te delen. Het is ook een archief voor mijzelf. Ik hou nog steeds van werken met communities (de LOSmakers is een mooi voorbeeld), maar op de een of andere manier is mijn werk veel breder geworden. Zo werden mijn blogonderwerpen ook breder. Toen ik mijn eerste blogpost terug las werd ik nostalgisch over de duidelijke focus ik had. Zo’n focus helpt een blog met als doel Share your learning curve (zie ook de Tedtalk van Joris Luyendijk). Ik heb nu een nieuwe focus gevonden in de term: de nieuwe sociaal leren. Het is breder dan communities of practice, hoewel communities nog steeds passen als een van de leerinterventies. Ik noem het de nieuwe sociaal leren (coined by Marcia Conner and Tony Bingham) om het niet te verwarren met het feit dat al het leren in feite sociaal is. Toen ik het boek een paar jaar geleden las, vond ik de term eigenlijk maar niets. Eigenlijk hou ik niet van het woord nieuw, maar het geeft nu wel mooi aan dat er verschil is tussen het ouderwetse sociale leren, en het nieuwe ondersteund door technologie.
Mijn nieuwsgierigheid zit in de manier waarop leren verandert als gevolg van het internet en alle sociale technologieën die continue ontwikkeld worden. Toen ik in Chili, Mali en Ethiopië werkte was ik eigenlijk vooral zelf alles aan het uitvinden met een paar belangrijke collega’s. Ik gebruikte bepaalde pagina’s die ik uit boeken had gescheurd (ik mocht niet veel bagage mee en er waren geen boekwinkels). Ik had wel leidinggevenden, maar ze waren niet allemaal erg geïnteresseerd en zelfs als ze wel geïnteresseerd waren ze vooral bezig met de voortgang, en konden me niet helpen met al mijn praktijk vragen. Nu ben ik geïnspireerd door zoveel professionals van over de hele wereld .. Door de 100 blogs lees ik, Twitter en LinkedIn groepen.
Hier is een video die ik in het begin van het jaar maakte bij de learning and technologies conferentie. Antwoorden zijn – leren is meer self-directed geworden: het gaat er niet om wat je weet, maar wat je uit kunt vinden; waar, wanneer en via welke media we leren is aan het veranderen; het omgaan met informatie-overload is belangrijker geworden en de vraag of we nog zullen moeten leren als kunstmatige intelligentie kan overnemen?
Het nieuwe sociale leren
Mijn vragen om te verkennen zijn:
1. Hoe werkt en leert de knowmad? en wat zijn de uitdagingen? Wat zijn de verschillen tussen de verschillende generaties?
2. Wat is de impact van nieuwe sociale technologieën? Wat zijn nieuwe technologieën en hun impact en wat kun je doen met deze technologieën?
3. Hoe werkt leren in (online open) netwerken? Wat zijn veranderingen als gevolg van technologische veranderingen?
4. Wat zijn nieuwe leerinterventies? Experimenteel of effectief?
5. Wat zijn praktische voorbeelden van sociaal leren in organisaties?
Mijn blog categorieën worden:
- De knowmad
- Sociale technologie
- Networked learning
- Nieuwe leerinterventies
- Praktische voorbeelden
Klinkt goed gestructureerd toch? Ik hoop dat je zal helpen om een beslissing te nemen om mijn blog te volgen of niet. Het zal mij zeker helpen om met nog meer nieuwsgierigheid te kijken naar de ontwikkelingen die zie ik of ervaringen van mijzelf. Even puzzelen nog welke blogs op Ennuonline terecht komen en welke hier. Ik denk hier meer de meer persoonlijke en onderzoekende blogberichten.
Mooie reflectie op 11 jaar bloggen. Wow! Je verbreding of nieuwe focus herken ik uiteraard. Mooie vragen voor de komende tijd. Wel fijn om die te hebben kan ik me voorstellen. Dat geeft wel richting. Ik zal er ook eens over na denken!