Maart: mijn maand over leren en opleiden met virtual reality

Al een poos hebben we zelf een aantal Virtual Reality (VR) cardboard brillen voor gebruik binnen onze leergang. Echter, dit blijft wel een beetje hangen op het spelen met een achtbaan en een keer onder de Eiffeltoren doorlopen. Wat leuk is, is dat mijn dochter een introductie via virtual reality kreeg van de Albert Heijn. Ik vond het geloof ik leuker dan mijn dochter om op de Zaanse Schans te staan :).

Ik twijfelde heel lang of ik hier meer in moest duiken, omdat ik mijzelf in de toekomst geen virtual reality applicaties zie ontwerpen. Uiteindelijk besloot ik dit toch te doen omdat ik organisaties ook wil kunnen adviseren en zo werd maart mijn virtual reality maand. Eerst ben ik bij de bijeenkomst van de Spindle geweest met Thomas Baars van HumanityX. Voor NGOs is storytelling via VR dan wel 360 graden video interessant. Een brainstorm over storytelling via VR leverde zo  een lijst toepassingen op. Wel moet je dan continue blijven nadenken wat de meerwaarde is van VR boven gewone video. Een voorbeeld van storytelling is Cloud over Sidra over een vluchtelingenkamp in Jordanië. Wat ik veel lees is dat VR storytelling helpt om empathie te ontwikkelen voor bv. de vluchtelingen. Echter, onderzoekster Jeanine Reutemann waarschuwt hiervoor. Er is meer nodig dan een VR app om empathie te ontwikkelen. Hier kun je een verslag lezen van deze sessie.

Daarna heb ik met de LOSmakers een meetup georganiseerd. Robin de Lange was onze expert en inspirator tijdens deze meetup. Wat ik hier geleerd heb is dat juist binnen de sector van trainen en opleiden de verwachting is dat VR veel potentie heeft. Hier de video die ik heb gemaakt tijdens de meetup.

Tenslotte heb ik Ronald Christiaans geïnterviewd in de “Innovation and Inspiration Experience” (i-iX) room van de Politie Academie in Apeldoorn. Het hele interview kun je op de site van ennuonline lezen. Ronald is intensief aan het pionieren met een veelvoud aan simulaties voor de politie zoals schietsimulaties.

Wat heb ik er zelf van geleerd

Ik zie dat er ontzettend veel ontwikkeling zit in VR toepassingen. Het staat nog wel in de kinderschoenen maar er is veel potentie voor toepassingen bij opleiden. Het is ideaal voor het oefenen van lastige, moeilijke of gevaarlijke situaties, denk aan situaties zoals hooligans in toom houden, hoogtevrees, of in Mali op patrouille. De immersieve aard van VR maakt het leuk, maar zorgt ook dat het beklijft. Het kan een enorme impact hebben.

Je kunt wel zien dat hier ook SAMR opgaat. Wanneer is VR gewoon een vervanging van een video en wanneer is het echt vernieuwend? Veel eerste toepassingen zijn bedacht vanuit onze huidige manier van denken. Jeanine liet een voorbeeld zien een VR applicatie waarin een powerpoint presentatie werd gegeven :). Andersom had Robin een toepassing meegebracht waarbij je kon tekenen in VR. Dat zet het idee van tekenen wel op zijn kop.

Wat ik ook heb geleerd is dat VR van goedkoop tot duur kan en dicht tegen augmented reality (AR) en simulaties aan zit. AR heeft veel potentie voor performance support. VR is niet nieuw, denk aan de vliegsimulator die al heel lang bestaat. Wat wel nieuw is, is dat het steeds goedkoper en bereikbaarder wordt. Zo kun je met een 360 graden camera van 300 euro al aan de slag met fotograferen van situaties. Zet de foto op roundme en je kunt daar informatie aan toevoegen, zie deze Canyon.

Omdat het zo nieuw is moet er wel ruimte zijn om er mee te experimenteren. Zowel de Politieacademie als HumanityX hebben deze ruimte. Als je niet experimenteert en bewust in VR duikt verzin je niet snel een toepassing. Denk aan onze oude slogan “als je niet kunt fietsen is lopen altijd sneller”. Ronald zegt dat je ook wel wat geld zult investeren in applicaties die niet gaan werken. Dat geld ben je kwijt of kun je ook zien als leergeld. Ga op ontdekkingsreis om het beter te snappen, ga bij bedrijven langs om jezelf een beeld te vormen en om je kennis te vergroten. Ga bijvoorbeeld in mei naar Leren met VR in Eindhoven. Ga bij jezelf na wat je wil bereiken, en begin misschien klein. Of juist groot?

Op zoek naar voorbeelden en inspiratie?

Hier heb ik een lijst met voorbeelden verzameld.

 

This entry was posted in Nieuwe leerinterventies and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*