Het ontwerpen van een chatbot: de geboorte van Beau

Beau de biechtbot

Beau is de chatbot die ik samen met Kirste den Hollander en Steven van Luipen heb ontwikkeld als prototype. We wilden graag kijken of je een chatbot in kunt zetten om reflectie te ondersteunen. En dat kan zeker! Ik ben enthousiast over de mogelijkheden, al zie ik ook de beperkingen van Beau. Beau is een gescripte bot, waarbij geen kunstmatige intelligentie gebruikt wordt. De conversatie van Beau is gebaseerd op een de methode van de biechtbox, een beproefde methodiek ontwikkeld door Kirste den Hollander om in gesprek te gaan over fouten. De biecht wordt hierbij afgenomen door iemand die live vragen stelt. Het voordeel van ‘biechten’ via een bot is dat je het op elk moment kunt doen, het kost geen tijd van een biechtafnemer, en je bent in je hoofd niet bezig met wat je gesprekspartner er van vindt. Een nadeel van Beau is dat hij niet geoptimaliseerd is om regelmatig te reflecteren omdat hij start met nadenken over wat een fout is.

51 mensen in gesprek met Beau

We hebben mensen online en tijdens Next Learning 2018 gevraagd of ze Beau wilden testen en een survey invullen. 51 mensen hebben dit gedaan. Onze conclusies:

De meeste mensen zijn positief over het gebruik van Beau, de toon en het taalgebruik in het gesprek. Maar nog belangrijker: de helft heeft door het gesprek een nieuw inzicht opgedaan. Met een chatbot praten in plaats van een mens, en typen in plaats van praten helpt het reflectieproces zelfs vaak. Het geeft mensen tijd om na te denken en stelt ze in staat om zelf het ritme van het gesprek te bepalen. In de live biecht staat de reflectie van een biechter centraal en de biechtafnemer stelt alleen vragen. Die positie kan een chatbot perfect overnemen.

Wij zien verschillende mogelijkheden om een chatbot voor reflectie in te zetten. Je kunt mensen stimuleren om dit regelmatig individueel te doen of je kunt als team afspreken om van een reflectiebot gebruik te maken en hier op regelmatige tijden over uit te wisselen. Het is dan wel van belang om er rekening mee te houden dat een (kleine) groep mensen veel weerstand heeft tegen het reflecteren met een chatbot.

Meer weten?

De resultaten van dit onderzoek hebben we samengevat in een artikel wat gepubliceerd is in het tijdschrift TvOO van september 2018. Klik hier om het te downloaden. Inmiddels hebben we het artikel ook in het Engels geschreven. Die kun je hier downloaden.

Ben je nieuwsgierig naar het ontwerpproces?

Ik heb veel geleerd en gelezen, inclusief ervaringen met IBM Watson. wil je zelf ook leren over bots en misschien zelfs wel een eerste verkenning doen naar mogelijke bots? Kijk dan ook eens naar deze workshop die ik vanuit Ennuonline aanbied.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*