Ik lees steeds meer over sociale media – uitwisselingen online, vanuit een marketing perspectief. Dit wordt ook wel social marketing genoemd. Ik lees veel minder over sociale media vanuit een leerperspectief of veranderkundig perspectief- hoe kun je zorgen dat professionals, teams en organisaties sneller en effectiever leren via sociale media?. Toch zijn er ook wel interessante ontwikkelingen bij de ‘marketing guys’ die ook toepasbaar zijn als je het web wilt gebruiken om leren te stimuleren.
Zo wordt er de aan het begin van de presentatie over sociale media van Marta Kagan gewezen op het feit dat de basis van sociale media is dat mensen online allerlei conversaties hebben, op social network sites als hyves, maar ook via weblogs of discussiepagina’s van wikis of via twitter (wat deze week zelfs op het journaal was en op de cover van de intermediair staat!). Ondertussen zijn deze sociale media sites de belangrijkste geworden, en hebben pornografische sites van de eerste plaats verdrongen. Voor marketing mensen een reden om zich voor sociale media te interesseren. 96% van hun toekomstige klanten ‘the Net generatie’ zitten op social network sites zoals facebook (of de nederlandse variant hyves). Je begint met luisteren, participeren en controle loslaten. Inspireren en binden.
Vanuit leerperspectief: waarom zou je aandacht besteden aan sociale media? Professionals hebben verschillende voorkeuren in leren, door kunst afkijken, door participeren, door ontdekken, zie een vorige blogpost. Er zijn ontelbare conversaties online aan de gang. Dit biedt verschillende mogelijkheden om te leren. Professionals die graag participeren, kunnen meedoen aan online discussieforums of een teamblog beginnen. Leer je meer door de kunst af te kijken, dan is er een hele wereld te winnen doordat er invloedrijke schrijvers zijn met een weblog, waarin ze meer van dag tot dag hun praktijkervaringen delen. Een voorbeeld is cognitive edge, het blog van Dave Snowden over kennismanagement. Met een voorkeur voor oefenen zul je niet veel aan sociale media hebben, hierbij is het belangrijk zelf te kunnen oefenen in het echte leven. Participatie in sociale media zal dus niet een nieuwe oplossing zijn voor professionalisering die training and workshops overbodig maken, maar zijn wel een belangrijke nieuwe aanvulling op de bestaande werkvormen zoals leernetwerken, leertrajecten, conferenties en trainingen.
Waar begin je? Stel je wilt als professional sociale media gebruiken om te leren over werkgerelateerde onderwerpen – om uiteindelijk beter te worden in je werk. Nu kan het zijn dat je nog geen online netwerk hebt. Je collega’s zitten niet op LinkedIn, of zitten er wel op maar weten niet wat ze ermee moeten. Waar begin je dan? Hier kunnen we leren van de ‘marketeers’. Begin met luisteren en probeer te begrijpen wat er allemaal gaande is, wat de normen en waarden zijn. En ga daarna participeren. Ik ben zelf begonnen met het lezen van een aantal weblogs en ben daarna zelf een weblog begonnen.
Een aantal tools die hierbij kunnen helpen:
Boardtracker – hiermee kun je ‘discussiedraden’ in forums zoeken over bepaalde onderwerpen. Als je een interessant fora vindt, kun je kiezen in welke je echt gaat investeren. Ik heb het idee dat lang niet alle fora meegenomen worden, dus je kunt ook specifiek zoeken naar yahoo of google groepen, via de zoekfuncties op deze site.
Technorati – een soort zoekmachine voor weblogs. Hier kun je op trefwoord zoeken en blogs vinden die je zou kunnen volgen (bv. door het gebruik van bloglines). Als ze toch niet interessant blijken te zijn, kun je er weer mee stoppen.
Social mention – met social mention kun je op naam of trefwoord specifiek zoeken in microblogs, blogs, evenementen, etc.
Whostalkin – hier kun je ook zoeken op trefwoord. Na het resultaat te zien kun je nog specifieker zoeken in een aantal social networks zoals ning. Zo kun je op het spoor komen van een ning community over jouw onderwerp. hier kun je nog meer vergelijkbare tools vinden.
Google alerts – via google alerts kun je op de hoogte gehouden worden per mail van alle bronnen over een bepaald onderwerp. Je moet het onderwerp wel specifiek genoeg maken, anders krijg je teveel irrelevante informatie binnen is mijn ervaring. (zo ben ik gestopt met community of practice omdat dat veel ruis gaf).
Backtype – met backtype kun je op trefwoord zoeken naar commentaar op weblogs, zo kun je blogs of discussies vinden. Je kunt ook je eigen commentaren terug vinden.
En ik vergat bijna twitter search. Hiermee kun je naar ‘tweets’ twitter berichtjes zoeken.
Begin je eenmaal met participeren, dan kom je vanzelf allerlei andere interessante online plekken tegen.