Gisterochtend begon als een hele rare ochtend… Ik ging met de trein op weg naar Driebergen-Zeist naar de Learning Lane. Twee workshops geven, maar het is natuurlijk ook leuk om de sfeer te proeven en een andere workshop te volgen. Nu was de NS mij vergeten te vertellen dat Driebergen-Zeist geen intercity station meer is, maar dat Veenendaal-de Klomp (of all places!) deze status wel verdiend. Dus de trein stopte pas in Veenendaal, en een mevrouw zei dat als ik rende ik weer in de trein terug kon springen. Inderdaad.. terug naar Utrecht. Daar zag ik op mijn iphone dat er 2 minuten later een trein naar Driebergen was, dus ik rennen en ik spring nog net in de trein. Vragend: dit is toch de trein naar Driebergen-Zeist? Nee, het was dus de trein naar Den Bosch. Van de zonnige kant gezien heb ik dus voor 6,10 een behoorlijk deel van Nederland kunnen betreinen :).
Maar goed, ik was gelukkig wel ruim op tijd om mijn eigen workshops te kunnen geven. Samen met Josien die inviel voor Sibrenne. Het was de mogelijkheid om een nieuwe theorie te ‘testen’. We hebben nl. veel webwerk workshops gegeven waarbij we mensen sociale media tools leren. De focus ligt hier zo op de tools, terwijl het gaat om het doel. Daarom hebben we de workshop georganiseerd rondom 5 strategiën:
- Samenwerken
- Personal Branding
- Online conversaties met ‘peer professionals’
- Netwerken
- Informatie scannen en verwerken
Hoewel de strategiën met elkaar verweven zijn (als je blogt om met collega’s te sparren, kan het ook als branding werken) kan het helpen om voor jezelf een focus aan te brengen in waar je begint en waar je je energie insteekt. De presentatie kun je hier vinden en wat tips rondom de strategiën kun je hier vinden. Hier is het filmpje wat ik gedeeltelijk heb laten zien over motivatie van professionals (autonomy, drive, purpose), die maakt dat social media belangrijke media bieden aan die professionals om kun leerdoelen te bereiken.
Wat mij opviel is dat het voor sommigen heel goed leek te werken, vanuit een strategie denken, en anderen toch behoefte hadden aan het leren kennen van een aantal tools, met heel simpele vragen zaten als ‘hoe kan ik een berichtje aan iemand sturen op twitter en zien anderen dat dan ook?’. Ik denk dat de strategiekeuze toch wel richting kan geven aan je activiteit als professional in social media, al moet het wellicht samengaan met een basiskennis van een breed scala van mogelijkheden. Waarschijnlijk zijn er verschillen in welke ingangspunten voor mensen werken (voorkeursstijlen). Behalve focus en competenties, gaf een deelneemster aan dat je ook wel lef nodig hebt om zoiets nieuws als een nieuw medium als twitter te proberen.
Een heel leuk voorbeeld wat werd gedeeld in de groep: in een organisatie vond de directeur dat medezeggenschap niet alleen via de officiele organen hoefde te lopen, maar dat je dit ook informeler vorm kunt geven. Hij heeft toen de twittervrijdag ingesteld. Dan kunnen medewerkers van alle niveaus direct vragen stellen en hun mening delen via twitter. Hij is dan ook echt beschikbaar om te reageren. Een mooi voorbeeld van hoe je sociale media ook binnen je organisatie kunt inzetten om andere interactie en samenwerking te stimuleren (ik vraag me nu af of dit openbare tweets zijn of een twitter systeem binnen de firewall, zal wel dit laatste…).
Leuk om te lezen. Een prachtig hulpmiddel.