Als je als organisatie (of zelf) gebruik maakt van sociale media kan het wel heel chaotisch en versnipperd overkomen. Misschien heeft je organisatie een blog en een website, een Twitter account en wellicht ook nog een Facebook pagina. Wie weet ook nog enkele wikis ergens over een onderwerp wat raakt aan de kern van de organisatie.
Hoe kun je hier als organisatie (of ZZP-er) het beste mee omgaan? Hoe zorg je dat het niet dubbel werk wordt, maar dat de media elkaar versterken? How zorg je ervoor dat het niet chaotisch overkomt op collega’s, klanten en je netwerk?
Allereerst het voordeel van de chaos: Deze zorgt ervoor dat mensen op hun eigen voorkeursmanier jou kunnen volgen. De een leest wellicht je tweets, de ander zoekt informatie op je website. De derde zit dagelijks op Facebook en ziet daar dingen voorbij komen. Maar er zijn natuurlijk ook mensen die nog het liefst een telefoontje of mailtje hebben, dus dat moeten we ook niet vergeten. Hier een aantal tips
1. Kies een duidelijke startpagina
Kies voor jezelf een duidelijke startpagina. Is dit je weblog, je wiki of (in veel gevallen) de website? Als je een duidelijke startpagina hebt, kun je nieuwe mensen hiernaar toe leiden. Op deze site kun je daarna duidelijk laten zien waar je organisatie nog meer te vinden is en hiernaar linken (punt 2).
2. Maak op je startpagina duidelijk waar je nog meer te vinden bent
Je kunt dit bijvoorbeeld doen door icoontjes zoals hiernaast te gebruiken. Deze betekenen bijvoorbeeld dat er een RSS feed is op de site, een Creative Commons license geldt, en dat je ook te vinden bent op Twitter, Facebook, LinkedIn en Youtube. Hierna kunnen mensen kiezen waar ze je willen volgen of niet. Om icoontjes te vinden Google maar eens op “free social media icon set”.
3. Ontdek wat je het beste waar kunt communiceren
Ontdek de kracht en limieten van de verschillende media door het uit te proberen. Op Facebook slaat wat luchtigere inhoud zoals quizzes vaak aan, Twitter kun je gebruiken voor korte berichtjes en om mensen naar je website of blog te leiden. Een blog kan weer beter werken voor het plaatsen van een interview of achtergrond reflectie. Probeer niet lukraak dezelfde informatie op alle plekken te zetten, sommigen volgen je wellicht op verschillende kanalen en willen niet 5 keer hetzelfde horen.. Ik doe dit bijvoorbeeld wel met dit weblog en mijn engelse weblog sinds een jaar ofzo. Ik ga ervan uit dat mensen of mijn nederlandse of mijn engelse blog volgen, maar niet allebei. Hier heb ik nog geen klachten over gehad. Probeer uit te vinden wat werkt en wat niet. Als je bijvoorbeeld blogposts via Twitter aankondigt, maar het levert niet meer bezoeken op, kun je dit ook wel achterwege laten. Tip: Als je Bit.ly gebruikt om linken te plaatsen op Twitter kun je analyseren hoeveel mensen erop geklikt hebben.
4. Laat informatie van een medium automatisch op een andere plek opduiken via RSS
Je kunt ook RSS feeds gebruiken om informatie van een bepaald medium automatisch op een andere plek te laten zien. Je kunt bijvoorbeeld je Tweets laten zien in de zijkant van je blog, of je blog op je Facebook pagina. Ik ben er zelf niet zo scheutig mee. Ik had mijn twitter account gelinked aan LinkedIn maar heb het weer weggehaald. In de meeste gevallen is dit vrij makkelijk te doen, even puzzelen. Meestal kun je een code kopiëren en in de html sectie van je weblog of website plakken. Bij een website kan dit het voordeel hebben dat je dynamische informatie op je site hebt, bijvoorbeeld het twitter account waar 5 collega’s aan meeschrijven.
Drie voorbeelden:
- Voeg je Twitter account toe aan een WordPress blog. Op een WordPress blog ga je naar ‘Appearance’ en ‘choose Widgets’. Voeg dan RSS toe aan de Sidebar door hem daarheen te slepen. Ga dan naar je Twitter pagina en kopieer de RSS feed die je rechts onderaan vindt. Plak deze op de WordPress RSS feed en klik op Save.
- Twitter op je website laten zien: om Twitter op je website te laten zien kun je hier een code genereren na een aantal keuzes te maken over wat je wilt laten zien.
- Een Youtube filmpje op je weblog laten zien: Click op ‘Embed’ (in het nederlands geloof ik insluiten) onder de video die je wilt laten zien. Je zult dan een code zien. Kopieer deze code in zijn geheel (die ziet er uit als het plaatje hieronder) en plak hem in de HTML sectie van je weblog blogpost.
5. Help mensen hun weg te vinden
Ga er niet vanuit dat iedereen weet wat een RSS feed is, dus biedt ook email abonnementen aan, en/of leg uit wat een RSS feed is.
Meer lezen?
• Knitting together your Website, Email and Social Media Content. (door Beth Kanter)
• Social media integration: examples and tips.