Twitter voor organisaties

Ik volg vooral ‘mensen’ op Twitter, en een enkele organisatie waar ik mee werk of die ik leuk vind (zoals @oxfamnovib, of @sioo en @versterk jezelf van Schouten en Nelissen). In het algemeen zijn de organisaties niet mijn favorieten op Twitter. Minder aantrekkelijk. Soms ben ik ook nieuwsgierig wie daar nu zit te tweeten voor een organisatie!

Ik krijg vaak de vraag hoe je als organisatie nu je Twitter account moet inrichten. Wie moet je laten tweeten en waarover? Hoe noem je je account? Ik heb het eens nagevraagd in mijn facebook group met sociale media consultant en vond ook nog deze blogpost door Steve Bridger over hetzelfde onderwerp.

Dus hoe kun je nu het beste Twitter inzetten als organisatie? (en dit benader ik niet vanuit de webcare teams die via Twitter klantvragen beantwoorden).

  • Zet je een account op met de organisatienaam of met de naam van een persoon? – Er zijn eigenlijk 3 opties: (1) een organisatie account (eg. UNICEF @unicef), (2) een account op naam van een medewerker (zoals Arjen Mulder @arjencito), of (3) een accountnaam waarin beiden genoemd worden (eg. Colin Butfield @Colin_WWF). Natuurlijk kun je ook allebei hebben, een organisatie account en je kunt medewerkers stimuleren om zelf actief te zijn op Twitter (of misschien zijn ze dat al?). Het is wel fijn om te weten wie er twittert vanaf een organisatie account. Je kunt die informatie toevoegen in het profiel, of zoals  @handsonnetwork doet: gebruik het plaatje op de homepage (zie fotootje). Een (kleinere) non-profit organisatie liet weten dat de twitter account op naam van de organisatie niet zo goed liep, tot ze gingen twitteren op eigen naam. Je kunt het persoonlijker maken door in Direct Messages bv. wel je naam te noemen. Aan de andere kant lijkt het voor sommige (bekende?) organisaties zoals UNHCR prima te werken, meer dan een miljoen volgers! Je kunt ook creatief zijn en een Twitter account opzetten met een bepaald doel zoals mijn favoriet, the African Proverbs (met Afrikaanse spreekwoorden).

  • Wat moet je tweeten? (is het nu eigenlijk twitteren of tweeten trouwens?) Probeer een beeld te vormen van je volgers en waarom ze je organisatie zouden willen volgen. Gaat het om vrijwilligers, klanten, partner organisaties? Waarom zouden ze eigenlijk met je willen linken? Ik denk dat online webcare een goed doel is, maar dat is niet mijn specialisatie.  Christian Kreutz heeft de twitter accounts van 10 ontwikkelingsorganisaties geanalyseerd en vond dat ze niet zo interactief bezig waren, toch vooral aan het zenden. En waren ook niet erg handig met Hashtags (die # tekentjes). Ik heb het hier wel vaker over, en sommige organisaties geven aan dat dit prima werkt voor hen. Ik denk ook dat dat zo kan werken, vooral als je er duidelijk over bent dat je vooral informatie geeft, bijvoorbeeld tips of quotes of andere informatie (zie opnieuw mijn voorbeeld van African Proverbs die hoeft van mij niet interactief te zijn. Organiseer af en toe wat feedback van je volgers met een polling tool zoals twtpoll of andere online tool.
  • Hoe kun je gebruik maken van Twitterende werknemers? Steeds vaker zullen nieuwe werknemers al actief zijn op Twitter als professionals, en dit ook graag blijven doen. Ze brengen als het ware hun eigen professionele identiteit en netwerk mee. Wat kun je als organisatie doen? Je kunt een beschrijving bieden die ze aan hun profiel kunnen toevoegen bijvoorbeeld. Je kunt ook een lijst maken van alle twitter account en die beschikbaar maken (check wel of ze dit wel willen of meer privé twitteren!). Je kunt ook wat richtlijnen bieden. Hier zijn een aantal richtlijnen als voorbeeld genoemd door Steve Bridger:

    * Voeg een disclaimer toe aan je profiel;
    * Gebruik je ‘gezond verstand’;
    * Tweet niet wat je niet in de krant terug zou willen lezen of wat je niet zou willen dat je moeder zou zien;
    * Tweet niet over controversiële onderwerpen binnen de organisatie
    * Hou je organisatie in gedachten bij je tweets
    * Geef geen ‘nieuws’ weg wat nog niet officieel naar buiten mag (bij twijfel: checken!);
    * Zeg niets wat relaties met klanten en partners zou kunnen schaden;
    * Wees transparant

  • Hoe vermijd je nu fragmentatie met allerlei losse twitter accounts? Als veel werknemers twitteren, is het een goed idee om het te stimuleren om elkaar ook te volgen (je kunt natuurlijk niemand dwingen). Je kunt een lijst maken op Twitter van iedereen, en uitleggen hoe mensen die zelf kunnen doen of de lijst kunnen volgen. Dit zorgt vanzelf voor inspiratie over en weer met betrekking tot het soort tweets, je wordt toch door elkaar beïnvloed, al mag iedereen zijn eigen stijl ontwikkelen. Dit is ook nog heel nuttig om intern van elkaar te weten waar iedereen mee bezig is. Maak Twitter gebruik ook onderdeel van het interne gesprek. Vraag af en toe wie ze inspirerend vinden, wat een goede of slecht tweet is, wie een eigen toon te pakken heeft.

Welke organisatie is interessant op Twitter vind jij? Ik ben benieuwd want ik zou zelf niet een ‘goed voorbeeld’ te voorschijn kunnen toveren.

This entry was posted in Sociale technologie and tagged , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Twitter voor organisaties

  1. Hoi Joitske,
    Sprak onlangs Annemieke Bots van VluchtelingenWerk Nederland over de manier waarop zij omgaan met sociale media. Zij gebruiken Twitter vooral om kort en zakelijk hun mening te geven over actuele kwesties zoals de dreigende uitzetting van asielzoekers en het aankondigen van hun persberichten. Niet wereldschokkend, maar wel zinvol zo lijkt mij. Op de notitiepagina (http://on.fb.me/htavX4) van mijn Facebookprofiel lees je er iets meer over.

  2. PS: ik zou zeggen ‘twitteren’, hoewel ‘tweeten’ ook goed begrepen wordt. De officiële woordenlijst (http://woordenlijst.org/) van de Nederlandse Taalunie kent beide uitdrukkingen nog niet. Wel het woord ‘tweeter’, maar daarmee wordt waarschijnlijk een hogetonenluidspreker bedoeld. Dus om verwarring te voorkomen lijkt me het vernederlandste twitteren een alleszins verantwoorde keuze.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*