Nieuwe media, nieuwe gewoontes

Ik beken: ik lees vaak mijn mail op de fiets via mijn iphone (kijk wel ff vooruit of de weg rustig is :). Twee jaar geleden had ik nog geen mobiel internet en was twitteren en mailen voor mij plaats gebonden: achter mijn laptop. Daardoor ging ik ‘s ochtends eerst een tijd mijn mail ‘wegwerken’. Nu ben ik ‘s ochtends al snel bij en heb tijd om nog even tweets en blogs lezen. Voor mij dus een reden om op de fiets en in de trein mails te lezen.

Op bezoek bij een vriendin met klein kind bleek dat het voorlezen niet meer hetzelfde is als in de tijd dat mijn kinderen klein zijn: er zijn nu allerlei mooie apps over plassen op het potje etc. En daar kunnen ze ook al zelf doorheen klikken want een stem vertelt het verhaal. Of zet ze voor een youtube filmpje met het verhaal van de prinses op het potje. Is vast even handig als je zelf even iets anders moet doen.

Door wordfeud is scrabble weer hip geworden.

Sylvia Witteman schreef een mooie column in de Volkskrant (26 nov) over haar vaste telefoon. Bijna iedereen belt mobiel alleen haar moeder wil graag op de vaste telefoon bellen zegt: “ik wil jullie gewoon graag bellen zonder dat ik weet wie er opneemt”. Helaas werkte het niet omdat bijna nooit iemand opnam (alleen hun eigen mobieltjes).

In gesprek met iemand die niet veel achter de computer wilde zitten stelde ik voor dat zij meer met mobiele apps zou kunnen doen. Even een snel twitter of Yammer berichtje sturen kan ook van je mobiel (met internet verbinding) en dan hoef je niet meer achter de computer te zitten. Helaas bleek ze een oud model te hebben waar je net mee kunt bellen.

Foto door Yashrg

Op de foto staat de quote: “Technology is not technology if it was invented before you were born”. Er zit verschil in de manier waarin mensen nieuwe technologieën omarmen, en de ontwikkelingen gaan ook supersnel. Iemand zei een keer: “maar hoe wordt je nu ook wijs uit al die nieuwe tools, ik snap niet hoe jullie dat doen!”. De voorbeelden hierboven laten zien dat nieuw gebruik van technologie ook nieuwe gewoontes met zich mee brengen. Door mobiel internet ben ik op de fiets en in de trein mijn mail gaan doen en kan meer blogs lezen. En denk maar aan sms- hierdoor zijn mensen juist vaker gaan communiceren of juist minder bellen. En soms is het ook een subtiele achteruitgang, denk aan de oma die graag belt zonder te weten wie er opneemt.. die nu mobieltjes moet gaan bellen. Dit maakt het juist zo lastig- gewoontes zijn soms zo ingesleten. Waar hangt het voor jou vanaf of je iets nieuws uitprobeert? Ik heb de indruk dat het voor een groot deel ook afhangt van wat je vrienden/vriendinnen/collega’s doen, maar ook of je houdt van experimenteren en of je het ziet als een verbetering.

Voor organisaties is het helemaal lastig om bij te blijven met alle technologische ontwikkelingen als sociale media. Zeker als het management team wat ouder is, is het niet evident dat ze zelf meegaan in alle veranderingen, waardoor het collectieve gebruik ook gedeeltelijk bepaald wordt. Of de verandering wringt met hoe er in de organisatie gewerkt wordt. Hierdoor mist een organisatie wel nieuwe mogelijkheden, tot netwerken, profileren, kennisdelen. Een middag is dan vaak niet voldoende om een slag te maken.

In januari starten we een traject van een half jaar met een nieuwe organisatie waarbij we in-house nieuwe media gaan introduceren en verkennen hoe dit kan leiden tot nieuwe manieren van organiseren. Ik ben benieuwd of mensen enthousiast gaan worden of liever vast houden aan oude gewoontes..  Ik denk dat een half jaar nog kort is, maar hoop dat we wel ver komen.

This entry was posted in De knowmad, Sociale technologie, Veranderkunde and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*