Ik heb het filmpje ‘Share your learning curve’ van Joris Luyendijk gebruikt voor het team van Hall Larenstein waar ik mee werk en ook al eens gedeeld in dit blog. Hij legt uit dat hij vanaf nul start met kennis over de financiële wereld en mensen mee wil nemen in zijn zoektocht via het banking blog bij de Guardian. Share your learning curve is een briljante term hiervoor. We hadden het met het team al gehad over bloggen als een goede tool bij hun zoektocht naar het ‘faciliteren van value chains’. Binnenkort komt hun blog online, en het fimpje heeft geholpen het gebruik van het blog nog duidelijker te maken. Ik zag vandaag via mijn Twitter stroom dat er ook al een test blog is onder het motto ‘share your learning curve’.
Wat mij nu eigenlijk zo verbaasd is dat ik eigenlijk in 2005 al ben begonnen met ‘share your learning curve’ door te gaan bloggen over communities of practice (dit blog is overigens wat breder). En toen was ik lang niet de eerste… Dus knap dat je in 2011 mensen mee kunt krijgen met een idee wat eigenlijk al heel oud is. Waarschijnlijk is het het vinden van een goede pakkende naam, en ook natuurlijk het zelf hebben van een goede naam.
Hetzelfde gebeurde eigenlijk met onze webinar met Jane Hart wat zij de ‘flipped webinar’ noemde, als innovatie vanuit de webinars waarin altijd een expert het woord voert met een korte vragensessie aan het einde. Via een blog vooraf werden vragen van de deelnemers geïdentificeerd en gebruikt als basis. Het werkte heel goed vond ik. Tegelijkertijd, vanuit mijn achtergrond in ontwikkelingssamenwerking waar we in 1990 al volop via het begrip participatie aan interactieve werkvormen en sessies werkten is het eigenlijk niet zo heel nieuw.
Blijkbaar wel een kunst op zich om iets weer op een unieke manier te branden, want het spreekt mij toch ook aan, ‘share your learning curve’ en ‘the flipped webinar’