NB. Deze blogpost heb ik ook geplaatst op faciliteeronline.nl. Samen met Sibrenne Wagenaar en Simon Koolwijk werk ik nu in een heus maatschap samen, erg inspirerend en gezellig ook nog! Op faciliteeronline kun je al onze maatschap activiteiten vinden en hier bloggen we ook over online faciliteren.
4 april heb ik een workshop gegeven op het E-learning event. Was ook erg leuk om sprekers als Hans de Zwart, Jane Hart en Bas Haring te horen (op de site kun je nog presentaties bekijken- verder heeft Tinqwise erg goed geblogd over allerlei sessies. Jane Hart presenteerde een raamwerk over ‘the smart worker‘. Een smart worker is zich ten eerste bewust van het feit dat ze niet alleen leert door trainingen en opleidingen, maar continue, en dat dit ondersteunt kan worden door slim gebruik van sociale media. Ze presenteerde ook haar top 100 learning tools. De tools die ik als voorbeeld tools had gekozen voor mijn workshop (twitter, youtube en facebook) bleken op 1, 2 en 14 te staan, dus dat kwam mooi uit.
Mijn workshop begon met een line up waarbij mensen aangaven of ze sociale media gebruiken (van 0 naar heel intensief). Grappig is dat ik dat al wat langer doe en je toch een verschuiving ziet. Er staat eigenlijk niemand meer op 0. Behalve een enkeling maakt eigenlijk iedereen gebruik van LinkedIn. Als ik daarna vraag of ze willen aangeven of ze sociale media gebruiken als leerinstrument schuift de hele groep op richting de o. Je zou kunnen concluderen dat mensen wel meer ervaring krijgen met de tools, maar nog niet veel ervaring hebben hoe je het in kunt zetten als trainer, facilitator of docent.
Hierna kwam een presentatie: Ik heb eerste een introductie gegeven over E-learning1.0 en 2.0. Waarbij 2.0 voor mij de ontdekking is van sociaal leren binnen E-learning. E-learning1.0 gaat uit van een cognitivistische visie, waarbij vooral veel informatie wordt aangeboden, maar dit werkt lang niet in alle gevallen. Het werkt wel goed als je alle medewerkers even heel kort wilt uitleggen hoe het nieuwe administratiesysteem werkt maar minder goed bij complexere onderwerpen. Een heel goed artikel hierover vind ik nog steeds het artikel van Wilfred Rubens, E-learning trends en ontwikkelingen. Bij deze ontwikkeling hoort ook een verschuiving van ‘Learning Management Systeem’ naar het bieden van een ‘Social Learning Environment’. Het eerste is systeem wat veel organisaties inkopen waar ze hun cursussen en lesmateriaal neerzetten. In het tweede geval gaat staat het leren in communities en netwerken centraal, en kunnen de tools van alles zijn. Sociale media zijn hier vaak handig voor omdat het makkelijk delen, interactie en gebruikersvriendelijkheid al in de DNA van sociale media zit.
Als voorbeeld heb ik laten zien dat je op Twitter bijvoorbeeld een uitwisseling rondom een hashtag kunt faciliteren of zelfs een twitterchat. Als er behoefte is aan veiligheid of beslotenheid kan dan ook binnen een besloten Yammer groep. Op Youtube kun je bijvoorbeeld een kanaal of afspeellijsten maken. Deze afspeellijsten kun je dan in een opleiding (blended of online) gebruiken maar is ook beschikbaar voor een bredere groep. Je creëert zo meer mogelijkheden tot interactie en leren dan als je alleen aan de groep denkt. Een kanttekening is wel dat dit voor veel mensen nieuw is, en met name het publiekelijk delen kan ongemakkelijk of onveilig zijn. Denk daarom altijd goed na wat je besloten en publiek doet.
Ik kreeg verschillende vragen. Eén vraag ging over hoe je een interessant online netwerk vindt. Stel je bent leraar Nederlands, hoe vind je dan andere leraren op Twitter? Mijn antwoord is dat het goed is om ergens te kunnen beginnen. Twitter is je eentje is erg ongezellig, je moet een netwerk opbouwen. Vraag mensen in je netwerk of ze op Twitter zitten, ga op zoek via hashtags (gebruik de zoekfunctie). Doe eens mee aan een twitterchat, zoals #netwijs voor het onderwijs en ga een aantal interessante mensen uit die chat volgen. Hier is een lijst van allerlei internationale twitterchats. Je kunt ook verschillende twitter lijsten gebruiken zoals de nederlandse twittergids. Als je een keer begonnen bent, vind je vaak snel genoeg weer nieuwe mensen.
Een andere vraag ging over een organisatie die e-learning modules heeft ontwikkeld en nu een sociale component wil toevoegen. Dit is lastig omdat het een andere manier van denken is, en je wellicht beter met communities kunt beginnen en de e-learning content naar je communities brengen dan hopen dat je learning management systeem sociaal wordt. Experts in de organisatie zullen niet snel regelmatig een leeromgeving bezoeken. Stel dat ze al wel regelmatig gebruik maken van tools als Yammer kun je beter daar beginnen.
Zie hier de presentatie:
Na de presentatie gingen mensen praktisch aan de slag met 4 handouts: