(cartoon van Rob Cottingham).
We zitten ‘s avonds op de bank en horen opeens Pling.. Pling… van de ipad. Het blijkt dat een vriendin van mijn dochter van de middelbare school intensief zit te twitteren om 11 uur ‘s avonds en heeft ingelogd op onze ipad. Ik weet nog wel dat ze ‘s middags samen op de ipad bezig waren.
De volgende keer dat ze komt leg ik uit dat het niet handig is om ergens anders in te loggen en niet meer uit te loggen. Als ik had gewild had ik namelijk berichtjes namens haar kunnen plaatsen. ‘Oh ja’, zegt ze.
De manier waarop leerlingen nu leren over sociale media en hoe hiermee om te gaan is vooral door schade en schande wijs te worden, op school leren ze het niet, van hun ouders ook niet. Ouders weten vaak niet veel over sociale media (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) komen vaak niet veel verder dan ‘niet langer dan zolang achter de computer’ en ‘niet met vreemden chatten’. Op school leren ze er ook vaak niet over… Het is niet dat scholen er niet mee aan de gang gaan, maar de leraren zien vooral de gevaren en blijven vaak ook steken in het waarschuwen tegen pesten via internet en het bespreken van online gedrag naar aanleiding van incidenten, bijvoorbeeld heel negatieve berichtjes of filmpjes over docenten of de school. Op een lagere school vond een aantal leerkrachten dat dit ook niet bij de school hoort, maar bij de ouders. En ouders hopen misschien dat het van school komt? Beide groepen missen gewoon zelf de kennis en ervaring sociale media vaardigheden goed te begeleiden, of het moeten de jongere leraren zijn. Eigenlijk lijkt het een beetje op seksuele voorlichting- hierbij is het ook belangrijk dat zowel ouders als school begeleiden en ook op verschillende leeftijden.
Scholen moeten zorgen dat mediawijsheid strategisch in het curriculum zit, om te zorgen dat leerlingen goed met deze media om kunnen gaan. Privé, maar ook vooral straks als professionals. Het verbaast mij steeds om 20-ers tegen te komen die niet weten wat een RSS feed is. Misschien is mediawijsheid niet eens een goede naam, het gaat namelijk om het ontwikkelen van de basis online vaardigheden nodig voor de 21st eeuw. Howard Rheingold spreekt hierover in deze blogpost met als je tijd hebt een video van zijn presentatie. Hij heeft het over cruciale overlevingsvaardigheden.
Hoe ga je om als school met sociale media? Hoe monitor je wat er over je gezegd wordt? Hoe krijg je mediawijsheid goed in het curriculum? Het is een van de onderwerpen van de nieuwe training die ik met Sibrenne Wagenaar en CINOP academie heb ontwikkeld ‘beter bij de les met sociale media: interactieve didactiek‘. Hoewel deze training zich met name focust op gebruik van sociale media in de les is dit ook onderdeel van de training. Erg leuk om met leraren en scholen te werken naast onze leergang en het werk met organisaties!