Ik vind het fascinerend om te zien hoe onze gewoontes veranderen (of juist niet veranderen!) gedreven door nieuwe technologie.
Gisteren belde Patricia en omdat zij als contact in mijn telefoon staat neem ik op met “Dag Patricia met Joitske” het antwoord is “Hoi met Patricia” wat een rare start is van het gesprek want ze weet zelf ook dat ik het net zei. Blijkbaar kun je niet zo snel je standaard zinnetje veranderen. Het startzinnetje “hoi met Patricia” stamt uit de tijd dat er nog geen naamsvermelding was op het scherm van je telefoon. Een gewoonte die blijkbaar flink ingesleten is. Ik vind het een grappig voorbeeld van de invloed op technologie op onze communicatie en hoe onze gewoontes nog lang achter lopen..
Bij het ministerie van Buitenlandse Zaken moest je tot ongeveer 6 maanden geleden eerst door een scanner als bezoeker waardoor je linksom moest lopen. Nog wel 3 maanden nadat de scanner weg was bleef ik braaf linksom naar de roltrap lopen. Tot me opviel dat iedereen voor mij naar rechts liep en dat je dan sneller op de roltrap staat! Ik voelde me best dom dat ik als een schaap naar links was blijven lopen.
Al eerder blogde ik over mijn oma uit Hattem die dialect (plat) praatte maar dat via de telefoon niet kon. Over de telefoon kon ze alleen ABN nederlands praten :). Een oudere manager die ik tegen kwam kon niet van een scherm lezen en zorgde dat alles geprint werd. Het paperless office zal hij niet meer meemaken hopelijk…Het is eigenlijk net of onze gewoontes continue achter lopen bij de nieuwe technologie en het niet bij kunnen benen.
Soms werkt het andersom en kun je technologie ook inzetten om een verandering in gang te zetten. In team van 5 mensen merkten we op dat we eigenlijk vooral advies inroepen van degenen waar je mee samen werkt in een project en dat de drempel om even snel een ander mee te laten kijken toch hoog is. Mijn antwoord was eigenlijk om dan bewuster een rol in het leven te roepen van ‘meedenker’. Een collega stelde echter voor om slack te gebruiken, waarmee je snel een vraag kun stellen en iemand ‘in een gesprek’ kunt roepen door zijn of haar naam te taggen. We zijn nu een maand aan het slacken en het werkt! Ook grappig is dat het slacken goed werkt en een ander groepje er naar keek maar het te chaotisch vond. De reden waarom het zo goed werkt is ook wel dat deze collega het al veel gebruikt en ons hielp de toepassing even goed uit te proberen, over de eerste hobbels heen hielp.