De beste taxichauffeur

Ik heb deze blog in andere vorm ook op Ennuonline staan, de site die steeds belangrijker wordt voor mij dan deze. Neem daar ook eens een kijkje als je hem nog niet kent.

Ik ben op verrassingstrip geweest. Je boekt maar weet niet waar naartoe. Heel spannend dus! We moesten om 5 uur al op Schiphol zijn en hoewel wij nog slaperig waren: de taxichauffeur was dat niet. Hij praatte veel, waarschijnlijk om wakker te blijven… Aangezien wij niet veel over onze bestemming konden vertellen, vertelde hij over de taxi. Hij was heel enthousiast over een nieuw systeem wat mij toch af en toe deed denken aan een aflevering van Black mirror: die aflevering Nosedive waarin een samenleving op likes is gebaseerd: iedereen geeft elkaar punten en je moet een bepaald aantal punten hebben om ergens te kunnen wonen. Het loopt niet goed af met de hoofdpersoon.

Het mooie taxi systeem

Het fantastische systeem van onze taxi chauffeur bestaat uit een punten systeem (cicada). Elke chauffeur kan punten halen met zijn of haar rijstijl. Hij bekommerde zich eerst niet om zijn punten, tot bleek dat een vrouwelijke collega het hoogst scoorde. Toen wilde hij ook zijn score verbeteren. Onze chauffeur zat al inmiddels al op 98. Heel lang bleef hij steken op 96 dacht dat je nooit 100 zou kunnen halen, maar… door zijn handen aan het stuur te houden kwam hij hoger. Ik vroeg hem wat je allemaal moet doen om hoog te scoren. Het komt neer op gelijkmatig rijden, niet te hard optrekken of remmen, maar ook je handen aan het stuur houden bijvoorbeeld. Hij wist wel precies hoeveel seconden hij wel aan de radio kon zitten voor zijn score omlaag ging.

Het werd interessant toen er een opleidingsplek vrij kwam om directiechauffeur te worden. Onze (zwarte) chauffeur werd niet voorgedragen. Tot er iemand zei dat hij eigenlijk de hoogste puntenscore had en het wel zo eerlijk was om de chauffeur met de beste punten te nemen. Zo heeft hij toch de plek verdiend.

Van taxi naar learning analytics

Clive Shepherd heeft het over de nieuwe skillset van L&D-ers. Een van de nieuwe skills is interacting with media, en daarbij hoort ook het gebruik van data. Ook L&D heeft te maken met nieuwe data die het vak veranderen. Denk maar aan de data die je verzamelt als je een online cursus organiseert. Hoewel ik op vakantie was kon ik toch niet laten na te gaan denken over de parallellen tussen het het taxi systeem en learning analytics. Met learning analytics gebruik je data om inzicht te krijgen in hoe mensen leren en hoe je dat kunt ondersteunen. De taxi data zijn gericht op een betere rijstijl. Het positieve van het puntensysteem is dat onze chauffeur niet werd voorgedragen voor de opleiding maar door zijn punten wel hard kon maken dat hij de beste was. Dat is toch wel een mooie opbrengst. Wat ook werkte bij hem is het gamification element. Hij wilde graag een hoge score halen en ging daardoor zijn rijstijl aanpassen.

People always tweak the system

Het gaf me ook wel een gek gevoel dit hele taxi systeem. Omdat ze veel meer gegevens nog verzamelen geeft het ook wel een big brother idee. Is er nog wel vrijheid voor de professionals? De invloed van de cijfers en het meten op het gedrag is in ieder geval groot, maar is het niet beter om het gewoon te bespreken? Minder een keurslijf?

Verder was het duidelijk dat de mensen altijd het systeem probeert te overtroeven. Zo kan een taxi chauffeur 5 keer achter elkaar aan de radio gaan draaien en tussen door zijn handen aan het stuur houden. De vraag is of dat veiliger is dan in één keer. Weet dus was je meet. Je moet dus nooit alleen naar de cijfers kijken.

Overigens gingen we naar Rome!

rome

This entry was posted in Sociale technologie, Veranderkunde and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*