Ik ben 3 maandse cursus voor trainers en coaches aan het ontwikkelen samen met Schouten en Nelissen. De cursus gaat ‘E-vaardig trainen en coachen’ heten en 24 januari van start. Vandaar dat ik was blij was met Jane Bozarth’s boek: Social media voor Trainers. Ik had me al 3 maanden van te voren ingeschreven… en volg Jane ook op Twitter (@janebozarth). Ik volg online veel van de social media buzz, maar vaak is dat geschreven vanuit een marketing perspectief (af en toe lees ik zelfs Emerce, wel grappig om te zien hoe zo’n andere beroepsgroep uitwisselt!). Ik volg ook wat e-learning sites (ben zelf een blogger voor de e-learning learning site maar vaak gaat dat over allerlei Learning Management Systems etc waar ik helemaal niet in zit. Vandaar dat ik echt blij ben dat er een boek speciaal geschreven voor trainers en specifiek over het gebruik van sociale media/ free tools, een zeer duidelijke focus. (wie weet hadden wij ons eigen boek over sociale media voor professionals, organisaties en facilitatoren wat ZEEER binnenkort uit moet komen ook iets meer kunnen focussen?)
Hoe dan ook, het boek van Jane Bozarth is zeer praktisch en heeft veel goede tips. Het legt uit wat tools zoals Facebook en Twitter kunnen betekenen voor trainers. Het richt zich op een basis niveau waardoor trainers met weinig sociale media-ervaring in staat zijn om de suggesties toe te passen en kunnen beginnen experimenteren. Helaas heeft ze gekozen om de mogelijkheden tool voor tool te bespreken (Twitter, Facebook, blogs, wiki’s en andere tools), waardoor het een beetje in herhaling valt. Veel praktische tips hoe de tools gebruikt kunnen worden in een online cursus of in aanvulling op een traditionele face-to- face cursus. De werkvormen zijn zeer inspirerend zoals het opzetten van een Twitter-debat of rollenspel op Twitter spelen, of bijvoorbeeld elke leerling een ander model laten onderzoeken, en dit te delen via Twitter. Ik leerde ook enkele nieuwe interessante tools zoals SocialOomph waarmee je vantevoren Tweets kunt schrijven die op een later tijdstip gepost worden. Dit is wel in strijd met het idee van real-time conversatie, maar kan van pas komen in de context van een meer gestructureerde cursus.
Het meest interessante hoofdstuk voor mij was hoofdstuk 7 over ‘the bigger picture’. Hier definieert ze leren en sociaal leren. Ze koppelt leren aan het leren in sociale verbanden en aan de persoonlijke leernetwerken en communities of practice. De mogelijkheden om conversaties en dialogen uit te breiden zijn enorm met sociale media.
Dus het is zeker een geweldig boek voor trainers die willen gaan experimenteren met het gebruik van sociale media!