Zoals sommigen van jullie vast wel weten zijn Sibrenne en ik al 2,5 jaar bezig met het schrijven van een praktisch boek over leren met sociale media. We zijn eigenlijk begonnen in de tijd dat de term web2.0 nog veel gebruikt werd. Onze werkterm was ‘het web2 boekje’ al hadden wij toen al besloten om de term sociale media te gebruiken. Gelukkig maar, want nu is dat wel een ingeburgerde term. Het boek ligt alweer 3 maanden bij de uitgever. Het contract is nu getekend en het gaat het er echt aankomen (ooit). We zijn alleen nog niet uit over de titel. Je kunt ons helpen door hieronder je stem uit te brengen (maximum 2 titels kiezen die je aanspreken). Natuurlijk mag je ook een suggestie doen voor een betere titel via de comments.
Eerst nog wat meer uitleg over de inhoud. We willen een praktisch boek schrijven over sociale media vanuit het perspectief wat dit betekent voor leren en kennisdelen. Het boek bestaat uit 3 delen: het eerste deel is voor de individuele professional en gaat in op hoe je kunt werken aan je eigen professionalisering door het participeren in sociale media (zie ook mijn prezi). Het tweede deel is voor de organisatie en gaat in op manieren waarop teams en organisaties slim gebruik kunnen maken van sociale media. Het derde en laatste deel is helemaal toegeschreven naar facilitatoren, procesbegeleider en trainers; professionals die zich met het faciliteren en stimuleren van leren bezig houden. Hierbij gaan we in op het ontwerpen en implementeren van leertrajecten waarbij sociale media een rol spelen.
Welke titel zou jou aanspreken voor zo’n boek? Stem door maximaal twee titels te kiezen en op Cast your Vote te klikken…
Vind je ze allemaal niet goed? Schrijf hieronder je suggestie bij het commentaar!
Ik zou zeggen:
Sociale media in het werk;
Een gids voor professionals, organisaties en facilitatoren
Hoi Peter, goed idee, want dan zitten de 3 delen in de titel verwerkt. Maar je mist het woord Leren, is dat niet erg?
Mooie titel van Peter. Zo te zien gaat je boek ook niet alleen over sociale media bij het leerproces van de lezer maar ook in het gebruik van die media bij het leren van anderen. Daarom is de term “leren” misschien zelfs eerder verwarrend in de titel ?
Sociale media in theorie en praktijk
Ik heb het niet zo op filosofische discussies over begrippen die toch al niet gedefinieerd zijn, maar ik heb zelf het idee dat web 2.0 en sociale media niet hetzelfde zijn. Bij sociale media bouw je voort op het woord ‘media’ en ‘nieuwe media’ en zit je al snel aan de communicatiekant. Web 2.0 heeft een associatie met het web natuurlijk, maar omdat 2.0 als toevoegsel heel breed wordt gebruikt, zit er ook een connotatie aan die veel breder is dan alleen de middelen.
Maar belangrijker dan bovenstaande is dat er twee taalfouten in jullie titels zitten:
1. “sociale media tijdperk” is een Engelse schrijfwijze. Het moet zijn “sociale-mediatijdperk”;
2. niet “wiki-en” maar “wiki’en”.
Pas ook op wat je met de puntkomma doet. Ik denk dat een punt of dubbele punt hier logischer is.
Succes ermee verder!
Ondertitel van Peter vind ik sterk. Ik zou als hoofdtitel de eenvoudigste nemen: Leren met sociale media.
JA, dat kan … sociale media en leren,
een gids uit en voor de praktijk
Suggesties:
Aangezien jullie op 3 doelgroepen mikken, zou ik voor een ruimere titel keizen, eentje die je aandacht trekt, nieuwsgierig maakt.
Kort en krachtig, zou mijn voorkeur hebben. BV:
Sociale media voor profs (proffesionals)
Sociale media, what’s in it for me?
CU Nic
Ik zou ook gaan voor een titel die nieuwsgierig maakt. Sociale media, what’s in it for me vind ik bijvoorbeeld leuk, alleen gaat dat niet over organisaties. Schot voor de boeg:
De twitterende organisatie. Slimmer leren en werken met sociale media.
Of iets dergelijks…
”’Getting Social”
Subtitel:
Organiseren en leren met social media voor professionals
PS ik ben erg benieuwd wanneer jullie boek verschijnt!
@jasmijn, dank voor je ideeën! Wij zijn zelf ook erg benieuwd wanneer het uitkomt, hadden gehoopt voor de zomer, maar ik hoop nu op september!
Variaties op Peters suggestie:
Aan het werk met sociale media
Aan de slag met sociale media
De gids voor online leren en faciliteren
Ik zou gaan voor een combi van jullie eerste titel en de suggestie van Russell:
Sociale media voor professionals, organisaties en facilitatoren; een gids voor en uit de praktijk.
Ik denk dat potentiele lezers dat ‘voor en uit de praktijk’ belangrijke informatie vinden.
In deze samentrekking mist het woord leren, maar dat wordt voor mij gevat in het woord ‘facilitatoren’ (die faciliteren leren). Ik twijfel een beetje of je in het nederlnds het woord ‘facilitatoren’ kunt gebruiken, maar denk dat facilitators van leren zich hierin wel herkennen.
Ben heel enthousiast over de titel ‘En nu online… Sociale media voor professionals, organisaties en facilitatoren’
Lekker actief en, krachtig en dekt precies de lading. Ik vind het belangrijk dat als je een titel leest, je direct weet waar het over gaat. Wat mij betreft wordt dit hem.
… de uitgever